Skoleforberedende aktiviteter og arbeidsmetoder har stort fokus gjennomåret og er et viktig ledd i forhold til overgang og sammenheng barnehage – skole.
Vi har allikevel mest fokus på å øke selvstendighet, styrke selvbildet, la barna få oppleve mestring, gi de passende utfordringer, jobbe med trivsel, tro på egne evner og sosial kompetanse.
I tillegg er språkstimulering en av barnehagens viktigste oppgaver. Både for barn med norsk morsmål og ikke minst for barn som er flerspråklige.
Vi bruker bl. a. språksprell, språkglede, snakkepakka og språkkista. Det er ulike metodiske leker og opplegg, men den største språkstimuleringen får barn gjennom samspill med andre barn og gode støttende voksenmodeller.
I "språksprell" har vi har fokus på den fonologiske delen av språket, som er viktig for lese og skriveopplæringen.
Snakkepakka blir mye brukt i magiske samlinger, lek med konkreter og her finner vi mye tips og ideer.
Språkklubb er en liten gruppe med 3 barn som bytter på å leke med språk på ulike måter og med ulike sanser.Matteaktiviteter har vi også, vi har en matteaktivitetsboks vi bruker, vi spiller brettspill, samt konstruksjonslek. Vi har «Leksebøker», som er ett lite hefte til hvert barn med småoppgaver vi jobber med.