Hva tenker vi barna bør ha i sekken når de går fra barnehagen til skolen?
Å gi barna mestringsfølelser, sekken full av tro på seg selv, selvtillit til å prøve å feile, vite at man er god nok akkurat som man er, at man kan si ifra om noe føles uriktig eller krenkende, tørre å stå opp for seg selv, kunne kle seg, ha fantasi og forestillingsevne og masse gode opplevelser, mye latter og gode samtaler med seg over til skolen,- DET er det viktigste for oss. Vi tror at en god start på livet og troen på seg selv er viktigere enn å sitte stille eller skrive bokstaver. Vi lærer norsk, naturfag og matematikk gjennom turene våre, prosjekter, filosofiske samtaler og mer.
Når barn har det bra, er de lettere motakelig for læring :)
LEK og barns medvirkning- viktigste ingrediensen gjennom dagen
Forskere er ikke lengere i tvil. De bekrefter det vi har trodd innerst inne og visst hele tiden:
Barn trenger å leke for å bli hele mennesker, beholde livslysten, eksperimentere, utforske, samhandle og lære. Uten den blir læring mekanisk- og kan til og med være skadelig om den presses på barnet før de er klare for den.
Når verden endrer seg så fort er evnen til kreativ tenkning den eneste kunnskapen vi er sikre på at de vil trenge.
Kreativ tenkning er lekens drivkraft. Å gi barna rike lekemuligheter er derfor den beste omsorgen vi kan gi; for øyeblikkets del og for fremtiden. Vi vil ha fokus på spennende samlinger som gir inspirasjon videre inn til leken.
Vi knytter alltid fagområdene i rammeplanen til tema, men prioriterer enkelte fagområder mer enn andre i perioder. Sammen med barna, tar vi tak i det som er interessant og spennende og fordyper oss. Barnas medbestemmelse, deltakelse og planlegging av egen hverdag er viktig for at barna skal kjenne at de er viktige og for å inspirere og motivere for læring.
At barn blir tatt med på råd, blir sett, hørt, anerkjent og at barnet har trygge rammer og tydelige grenser i barnehagen og hjemme, tror vi er en forutsetning for trivsel og at barnet skal kunne utvikle seg positivt alene og i samhandling med andre.
Vi håper å kunne skape et slikt miljø for deres barn.
TURDAG – hver onsdag
Nærmiljøet til barna er en viktig faktor i deres oppvekst. Det skal være trygt å ferdes i nærmiljøet og det kjennes straks mye tryggere hvis man er kjent i området rundt der man bor og med byen sin. Det er gøy å kunne litt om historien og merkestedene ved Notodden og kulturarven. Ikke minst er det viktig siste året å bli kjent med skoleområdet.
Kattuglene - forskergruppa
Gjennom året leker vi forkere hvor vi har fokus på vitenskap, forskning og data. Hver gang har vi ulikt materiell og utstyr vi skal forske på og med. Egne forskerfrakker har vi selvfølgelig på.
Hjemmebesøk
Tradisjonen tro drar bjørnehulebarna på besøk hjem til barna. Det aktuelle barnet viser vei og vi spiser nista vår i hagen. Det tas også bilde av barnet foran huset. Det er ikke meningen at det skal være noen hjemme, men det er fint å kunne se hvor vennene bor og se hvor vi bor i forhold til hverandre, barnehagen og skolen.
I løpet av året er på hjemmebesøk hos alle de eldste barna våre. Vi starter i september og bruker onsdager innimellom på dette.
Vold og overgrep
Hver vår er barna fra 4-6 år gjennom et opplegg som har fokus på å forebygge vold og overgrep. Vi bruker materiell fra Stine Sofie stiftelsen og vi bruker en del filmer fra NRK`s serie "kroppen min eier jeg".
Barn trenger kunnskap om egen kropp, om hva andre barn eller voksne har lov og IKKE lov å gjøre med de, samt bli vant til å prate om kroppen, vite hvordan barn blir til, hva som hører voksne til, sette grenser, hvor og hvem man kan snakke med, alarmtelefonen, gode og vonde hemmeløigheter m.m.
Barnesamtaler
Vi har samtaler med barna, der vi snakker om barnets trivsel, både i barnehagen og hjemme. Dette er en arena for at barna skal få ytre meninger og ønsker for barnehagehverdagen sin, samt ha en hyggelig stund og en voksen helt for seg selv. Etter samtalen spiller vi et brettspill eller andre aktiviteter barnet velger.