Månedsbrev for April, Tellus

Tilbakeblikk på mars måned:

 

I mars har vi fått en smakebit på våren.

Snøen har smeltet og hestehoven har kommet fram.

Vi har brukt mye tid ute, og vi har kommet oss ut på tur i nærmiljøet.

Ute har vi lekt mye i sandkassa og huskene har endelig kommet opp.

 

Alle har laget ferdig sitt dyr fra Skinnvotten evntyret, noen har litt liming igjen før vi skal sette de fram i en utstilling.

Mens vi har ventet på våren har vi også laget blomsterbilder, ved bruk av bomull, maling og pipette.

Vi har vært på gåtur, på tur til amfiet på USN og ned til bok og blueshuset. Flere av barna har gått selv, og de som har behov har fått seg en hvil i vogna. Turdagene i seg selv er en god "liv & røre" arena.

   

Inne har det vært mye dukke- og kjøkkenlek, hvor det er viktig at babyen får klær på seg, sover og får i seg mat. Barna har blitt flinke til å kle på dukkene og lage masse god mat til både dukker og ansatte.

 

April måned:

Vi starter måneden med påskeverksted, her vil vi ha fokus på kreativitet og farger.

"Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk (RP17)."

Etter påske, uke 17-18, vil det være beredskapsuker. 

I disse ukene vil barna bli kjent med Henry og Ambulotta.

"Henry-opplegget er utviklet for å øke barns bevissthet om, kjennskap til og interesse for førstehjelp. Samtidig handler det om å utvikle omsorgsevne, ansvar og hjelpevilje hos barna.

Læringsopplegget presenterer Henry i ti ulike situasjoner der han har skadet seg og trenger hjelp. Illustrasjonene gir ingen svar, men legger opp til at barna selv skal reflektere rundt hva som har skjedd". (rodekors.no)

"Barn møter helsevesenet på ulike måter: Alt fra besøk på legevakten til å være pårørende til alvorlig syke foreldre. Ambulotta-figuren skal bidra til å trygge barna i disse situasjonene og til å spre kunnskap om førstehjelp" (sykehuset telemark).

Kanskje vil ambulansen komme på besøk til oss også? 

Månedens fagstoff- Fysisk aktivitet (en del av Liv&røre)

 

Barn bør være regelmessig aktive i hverdagen gjennom hele året. Dette bør ikke gå ut over barns behov for søvn og hvile.

 

1–2 åringer:

 

  • allsidig fysisk aktivitet i minst 180 minutter fordelt utover dagen
  • varierte aktiviteter av ulik selvstyrt intensitet
  • desto mer bevegelse barnet får, jo bedre 

De yngste barna er naturlig aktive, men ulike former for skjermbasert underholdning kan påvirke barns interesse for å velge aktiv lek.

Tilrettelegging for variert og allsidig aktivitet

Personer som gjennom sitt virke er i kontakt med barn, bør legge til rette for og planlegge bevegelsesglede gjennom lystbetont fysisk aktivitet og lek. (Her er det lurt å ta utgangspunkt i barnas intresser, på den måten inkluderes de i planleggingen). Slik aktivitet bør:

  • inkludere varierte grunnleggende bevegelser, for eksempel krype, krabbe, sitte, reise seg, stå, gå og hoppe
  • inkludere varierte aktiviteter og allsidig lek som er fordelt utover dagen
  • ivareta barnas behov for omsorg, lek, sosialt samvær og læring
  • ivareta en balanse mellom aktivitet og hvile

(Helsedirektoratet)

Vi er en Liv og Røre barnehage, og målet er: 
Barn i barnehagen er fysisk aktive i minst tre timer daglig. Aktivitetene bør være varierte og allsidige, samt tilpasses barnets utviklingsnivå. Minst 60 minutter av aktiviteten bør være med moderat eller høy intensitet (3-5 åringer). Det bør legges til rette for bevegelsesglede gjennom lystbetont fysisk aktivitet og lek. Passiv stillesitting bør begrenses og deles opp med mer aktive perioder. Skjermtid frarådes for 1-åringer, og bruk av skjerm, samt andre stillesittende aktiviteter bør begrenses og balanseres med fysisk aktiv lek og aktiviteter for barn over 2 år

Fysisk aktivitet fremmer helse, utvikling, læring og trivsel blant barn og unge, og vil bidra til å utjevne sosiale ulikheter i helse. Lek er viktig for barnets sosiale, språklige, kognitive og motoriske utvikling. Det er derfor viktig å rette oppmerksomheten mot lekens betydning i barnehagen. (Veilederen: Liv og røre i barnehagen)

Gjennom møte med ulike aktiviteter ute og inne i barnehagen, vil vi gi barna god fysisk aktivitet.
Onsdager er utedag/turdag. Denne dagen er også en fin arena til å la barna møte ulike aktiviteter innenfor fysisk aktivitet. Noen dager vil vi være i barnehagen og ha disse aktivitetene, mens andre dager går vi på tur ut av barnehagen.
Vi vil prøve å gå på turer der barna får utfoldet seg og brukt kroppen aktivt. Det å kjenne på at man blir litt sliten, er godt for kroppen.
Det er derfor viktig at barna har gode sko å gå på og at de har en sekk som sitter godt på ryggen, med feste rundt livet og over brystet.
Dette gjør at opplevelsen ved å gå på tur, blir god for barnet. 

Det er viktig at ikke sekken er for tung, slik at det er mulig for barnet å bære den selv (de største barna på avdelingen). Viktig å tenke over hva man putter oppi sekken. Husk at det alltid ligger et sitteunderlag der, og at barnet kan klare å spise maten sin selv. 

 

Viktig informasjon:

-Barnehagen er stengt fra onsdag 16.04.25 til og med mandag 21.04.25- påskeferie.
Legg inn på KidPlan hvis barnet ditt skal fri.

-Våren er her, så lurt å ta en "vårrydding" i skapet. Sjekk at skiftetøy som ligger i skapet passer, ha tynn parkdress/softshell dress, tynne vanter, regntøy, pannebånd/tynn lue og fleece til de litt kaldere dagene.

- De som har sovebarn: ta med vårpose 

- Husk solkrem, Merk med navn.

- Det blir foreldresamtaler etter påske i uke 17 og 18, påmelding vil
  komme på Kidplan.

 

Hilsen personalet på Tellus