Tilbakeblikk på januar:
Les med meg
Vi har brukt mye tid på eventyrene om Gullhår og Gruffalo, så disse begynner barna nå å kjenne godt. Vi har lest bøkene i samling, men også på barnas initiativ ellers i løpet av dagen og under måltid. Vi har brukt eventyrbokser med konkreter for å formidle eventyrene på flere måter. Ved å bruke konkreter som visuell støtte opplever vi at det skapes et større engasjement og både voksne og barn lever seg helt inn i fortellingen. (jf. 7.6 Kommunikasjon og språk, årsplan Sætrebo, s. 10)
Avdelingen har fått en egen liten lesekrok med en seng/sofa og mange bøker tilgjengelig. Den har virkelig blitt et samlingspunkt for barna, og det er barn der så og si hele tiden. De leser, blar i bøkene og ser på bilder. Noen leser sammen og andre alene- de leser også for hverandre. Vi ser at de har stor glede av bøkene og at det er en arena som støtter det sosiale samspillet i barngruppa.
Nyttår
Nå som vi er kommet inn i et nytt år er det fint å knytte dette inn i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Vi har snakket rundt temaet i samlinger og spurt hva barna har gjort og opplevd på nyttårsaften. Som formingsaktivitet har vi laget nyttårsraketter av lim, glitter og salt. De ble så fine! De henger utstilt i trappeoppgangen så alle kan se.
Vinter, is og snø
Endelig har vinteren kommet for fullt til barnehagen. Det byr på muligheter for aking, snømenn, snøengler og mye mer! Det er også bra for barnas grovmotorikk å bevege seg på ujevnt underlag og i områder med mye snø. Da får de brukt de store muskelgruppene i kroppen og jo mer de stimuleres, jo bedre kroppskontroll får barnet.
Høydepunktet med snøen for barna har vært at vi endelig kunne finne frem akebrettene. Vi har aket mye i barnehagen, både i store og små bakker, og vi har dratt på tur til USN og brukt akebakken der. Der har barna kjent ordentlig på fart ned bakken og det var en blanding av både skrekk, fryd og mye latter. På toppen øver barna på og vente i tur, ta med seg matten opp bakken og gå på høyre side, viktig med regler og at det alltid er likt.
"Gjennom arbeid med fagområdet skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt." (Rammeplanen, 2017)
Dette gjør vi i februar:
I februar vil vi blant annet fokusere på samhold, vennskap og mestring, vi vil fortsette med Gruffalo, fokus på vinter og vi ser frem til å ha mange morsomme stunder sammen. Vi vil også markere noen høytider og tradisjoner som vi håper vil bidra til å skape gode minner for både barna og oss voksne.
❤️ Samisk uke
I uke 6 markerer vi samenes nasjonaldag og har fokus på samisk kultur og levesett hele uka.
Samene er norges urfolk som er bosatt i de nordiske landene Norge, Sverige, Finnland og deler av Russland. De lever i sterk tilknyttning til naturen og har historisk sett levd av blant annet fiske, jakt, reindrift og jordbruk. Noe av det som kjennetegner samisk kultur og tradisjon er språket, musikken, joik, den samiske nasjonaldrakten - kofte og deres utrolige håndtverk.
Samisk uke i barnehagen er et flott tiltak for å introdusere barn til samisk kultur, tradisjoner og historie på en engasjerende og lærerik måte. I løpet av uken vil barna få lære om samisk språk, musikk, håndverk, mat og livsstil, og få et innblikk i samisk kulturarv.
Samisk uke kan være både lærerik og morsom, og bidra til å skape forståelse og respekt for samisk kultur og folk. Det er også en del av å ha fokus på mangfold og inkludering i barnehagen.
❤️ Vinter, is og snø
Vi viderefører temaet fra forrige måned og fortsetter å utforske snø og vinter.
Vinteren gir mange spennende muligheter for aktiviteter i barnehagen. Når vinteren kommer, bruker vi snø, is og kulde som inspirasjon til både uteaktiviteter og inneaktiviteter. Dette gir barna en sjanse til å utforske naturen på en morsom og lærerik måte, samtidig som de får utviklet motoriske ferdigheter, kreativitet og forståelse for naturfenomener.
❤️ Månedens fagstoff: "Dette er 3-4 åringene"
Hos 3-åringene er utforskertrangen og grovmotoriske aktiviteter ennå favorittene, men en begynnende interesse for rollelek har absolutt begynt å melde seg. Fantasien skinner gjennom i leken og vi ser at disse små menneskene blir mer og mer opptatt av hverandre og av verden rundt seg.
3-åringene er fremdeles små barn, og har et stort behov for fysisk nærhet og god omsorg fra de voksne.
De begynner og bli mer selvstendige, men har fortsatt behov for støtte fra de voksne. Å ha en trygg voksen i barnehagen er viktig for barnets opplevelse av seg selv og omverdenen. Vi kan bidra med støtte og oppmuntring slik at barnet får oppleve mestring, som igjen er med på å styrke barnets selvbilde.
4 åringene er aldersgruppen som er glade i høytlesning og kan sitte stille over en lengre tidsperiode med å lytte til bøker og gjerne spennende historier. I denne alderen vil de klare og mestre det meste selv, noen ganger er det vanskelig og møte på motgang, da er det godt og ha en voksen eller en venn og søke hjelp fra.
Denne alderen byr på mye følelser og tanker, barnet er nysgjerrig og spør mye.
De er interesserte i sammenhenger og vil gjerne vite hvorfor og hvordan. De kan også fortelle mer selv, både egne historier og opplevelser, og gjenfortelle historier og eventyr de har hørt.
I leken har barnet videreutviklet evnen til å gå inn i en rolle og kan skjønne at man bare later som. De spiller ofte ut ting som skjer i den virkelige verden, som for eksempel forskjellige yrker, dyr eller situasjoner de selv har opplevd.
Viktig informasjon:
- Foreldremøte torsdag 13. februar vedr. FLYTTING til Villamoen.
følg med på tavla i forhold til sted og klokkeslett. - Vinterferie i uke 8, gi beskjed om barnet tar fri, gjennom å si ifra eller registrere selv på Kidplan.
- Pysjparty 28.02 - vårt alternative karneval.
Vi kjører pysjparty istedenfor karneval i år også, da det var suksess i fjor!
Denne dagen kan barna gjerne komme i barnehagen iført pysj/nattkjole og ha med seg en kosebamse/kosefille hvis de ønsker🧸
- Sykdom: Vi minner om at barn som er syke bør holde seg hjemme til de er friske igjen, så vi kan redusere smitte til de resterende barna og voksne.
- 24 timer etter endt feber
- 48 timer etter siste oppkast eller diaré
SE alltid an almenntilstanden, er barnet for dårlig/sliten/utilpasss til å være ute, eller inngå i lek med andre, er det best å være hjemme. - Sko og klær etter vær: Vinteren er her for alvor. Husk at barna trenger gode, varme klær til uteaktivitetene.
- Vanntette sko
- Lue med hals eller ekstra hals.
- tykke og tynne votter, helst noen som tåler vann.
- tykk vinterdress - fint om fotstrikkene er intakte, da det blir mye bevegelse.
- Fleece eller ull.
- Regntøy
- Ekstra skift i skapet; sokker, bukser, gensere, t-skjorter ++
- Sjekk skiftetøy daglig.
- Husk å gi beskjed før klokka 09.00 om barnet ikke kommer eller er syk.
- Vi har 2 nye vikarer på huset: Hedda og Andelina. To positive jenter fulle av engasjement og initiativ.
- Neptun vil få studenter fra USN i uke 6, 7 og 8. Det er de samme studentene som var her i høst, så barna kjenner de litt fra før. De følger Linda som er deres praksislærer.
Med hilsen fra oss ansatte :)