Månedsbrev for Tellus, November

Vi kjenner gradene kryper nedover og vi ønsker november velkommen.

Tilbakeblikk på oktober:

Vi ser tilbake på en innholdsrik oktober måned.

Psysisk helse og FN har stått i fokus.

På Tellus har vi hatt fokus på ulike følelser. Vi har tatt utgangspunkt i eventyret om De tre bukkene bruse, her får man snakket og forsterket følelser som, glad, redd, stolt og sint. Vi har også brukt figurer, bilder, dukker og avsluttet med følelsesdoktoren på NRKsuper.
Å forsterke språket med konkreter og visuelle virkemidler er viktig i arbeidet vårt for å stimulere språkutvikling. Vi ser at flere har barna har kjent igjen følelsene, og gjenskapt de i ansiktsuttrykk.
Vi takker for oppmøtet på markeringen av verdensdagen for psykisk helse, håper alle koste seg med en vaffel-bit og finner info om psykisk hese matriell nyttig.


            

 

FN dagene har gått til å bli kjent med de ulike nasjonalitetene vi har på avdeling, vi har snakket om fargene til de ulike flaggene og sett på globusen hvor landene befinner seg. Vi så hvor Norge var og noen av landene var det lenger avstand til enn andre.

Vi har brukt mye tid ute, sandkassa, sklia, huska er store favoritter, en annen favoritt er løv. Vi har samlet, kastet, sparket og gjemt oss i masse løv. 

 

Språkutvikling og kommunikasjon:

Språk er kanskje det aller viktigste vi forholder oss til. Det er vår «stemme» og den knyttes til vår identitet. Språk kan noen ganger knyttes til adferd og samspillsutfordringer. Språk viser seg både verbalt og nonverbalt, derfor må ansatte kunne legge til rette for at alle barn skal kunne kommunisere gjennom den måten de har behov for. Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Årsplan 24-25

Småbarnsalderen er den grunnleggende perioden for utvikling av språk. Samhandling gjennom kroppsspråk og lek med lyder er en vesentlig del av det lille barnets måte å nærme seg andre mennesker på. At voksne oppfatter og bekrefter barns uttrykk og samtidig setter ord på deres inntrykk og opplevelser, er av avgjørende betydning for videre utvikling av talespråk. Språket er personlig og identitetsdannende og nært knyttet til følelser. Morsmålet er viktig for opplevelse av egen identitet og mestring på mange områder. Et godt utviklet morsmål er en grunnleggende forutsetning for den videre språklige utviklingen, også når det gjelder skriftspråk og leseforståelse.

Barnehagen må sørge for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser. Alle barn må få oppleve et rikt og variert språkmiljø i barnehagen.

En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærer norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet for å uttrykke seg. Barnehagen må støtte at barn bruker sitt morsmål og samtidig arbeide aktivt med å fremme barnas norskspråklige kompetanse. Personalet er viktige som språklige forbilder.

 

"Det å få ett ordforråd er ikke bare å si ordene. Barn må lære hva ordene betyr, og hva de står for" (Sitat fra veiledningen, "Snakkepakka")- barn må kunne bruke ordene adekvat i forskjellige situasjoner.

En viktig forutsetning for at barnlærer språk er at de opplever et trygt og stimulerende miljø i barnehagen. Å lære handler om å oppleve mestring, og det er derforviktig at de voksne i barnehagen tilrettelegger for mestringsorientrert læring som er tilpasset det enkelte barns utvikling. 

 

Tips til språktrening 0-3 år:

Bøker- høytlesning, lek og samspill, lære og forstå nye ord (overordnede som kroppsdeler, leker, mat, klær, kjøretøy, dyr, familie, møbler, eller knytt ordene til ett bestemt tema), sanger og fingerleker, rim og regler, eventyr, bruke konkreter.

Utnytt alle rutine situasjoner som stelle-situasjon, av og påkledning, måltider.... til å snakke med barnet. Sett navn på det du gjør sammen med barnet- vær viss på at barnet forstår hva ordene betyr. 

(Notodden og Hjartdal PP-tjenesten v/Sandra F-W)

 

November:

Vi vil denne måned avslutte temaet om de tre bukkene bruse. Barna har frem til nå vært deltakende og engasjerte i temaet, de gjentar fraser og venter spent på eventyret dramatiske høydepunkt. Det vil bli formingsaktivitet, dramatisering og eventyr på storskjerm.

Vi har erfart at tiden går fort, slik at vi vil november begynne med juleverksted. Her vil barna blir kjent med ulike materialer og ulike verktøy.

Viktig informasjon:

*28.11.24 Planleggingsdag, barnehagen er stengt denne dagen

*Romjula, husk å gi beskjed om barnet ditt kommer i barnehagen mellom jul og nyttår (gjelder 27.12.24 og 30.12.24). Det vil være felles barnehage på Yli disse dagene.

 

Hilsen Karianne, Christin, Trude og Runar