Tilbakeblikk på oktober
Bjørnehula:
Psykisk Helse
Vi har hatt tema psykisk helse i oktober. På bjørnehula har vi snakket om følelser og kroppen. Bjørehula er gode på å beskrive følelser og vet at alle følelser er lov å ha. Kroppen er ett spennenede tema og denne gangen hadde vi om kroppens innside. Bjørnehula har snakket om å sett på huden, hjertet, lungene og skejlettet.
Vi har også snakket om vold. At voksne ikke har lov å slå, klype, dytte eller skrike og kjefte slik at barn blir redde. Hva kan barn gjøre om de opplever noe slikt.
Elgjakt
Bjørenhula har gjennomført årets elgjakt. Det var en fin dag i strålende sol. Alle førskolebarna i kattekleivbarneahgene traff hverandre for å dra på jakt. I skogen snakket vi om jakt og hvorfor vi jakter og om sikkerhet med geværet. Vi gikk på jakt i skogen. Der måtte vi liste oss for å ikke skremme elgen.
Vi fant mange elger (papp eller fake elger som barna kaldte dem), så litt fangst ble det. Barna var ivrige jegere og raske til å finne elgene i skogen.
Stavkirka
Som del av bjørenhulas opplegg om nærmiljø, har vi vært å besøkt Heddal Stavkirke. Før turen dit hørte vi sagnet om heddal stavkirke og under besøket snakket vi om sagnet og om kirken. Mens vi var der ble kirken vedlikeholdt og treværket smurt inn med noe som luktet veldig vondt. Det var spennede. Barna tegnet kirken. mange detaljer fikk de med seg.
Verdensarven
På Yli har vi møtt Hæge og vært gjennom vår første del av opplegget om verdensarven på Notodden-Rjukan.
TILBAKEBLIKK hos MÅNEBARNA:
Følelser, kropp, psykisk helse; uke 41 & 42
Vi har hatt fokus på kropp, følelser og hvem er jeg?
Vi har derfor satt ord på ulike følelser, vist/brukt ulike materiell som gjør det enklere for barna og koble opp følelser og tanker til noe, eks. en situasjon eller hendelse. Vi har sammen med barna undret oss, stilt spørsmål, sett på ulike følelser. Vi har brukt røde og grønne tanker, som skal gi en forståelse på at vi har ulike tanker og at noen tanker er gode, men vi har også røde tanker, som kan være vonde og ubehaglige.
Vi har snakket om hva som er lov og ikke, i forhold til egen kropp. Vi har hatt bevegelseslek med musikk, hvor vi hørte på "hode, skulder, kne og tå" og alle samtalet mye om ukike kroppsdeler. Visuelle virkemidler ved siden av det verbale er viktig for å forsterke språkutviklingen. Spillet "HEI" utfordrer og stimulerte til å sette ord på det vi tenker og føler om noe.
FN uke uke 43 & 44
"Barnehagen skal bruke mangfold som en ressurs i det pedagogiske arbeidet og støtte, styrke og følge opp barna ut fra deres egne kulturelle og individuelle forutsetninger. Barnehagen skal synliggjøre variasjoner i verdier, religion og livssyn. Det skal være plass for en åndelig dimensjon i barnehagen som må brukes som utgangspunkt for dialog og respekt for mangfold" (rammeplan, 2017)
Det betyr at barna skal bli sett for den de er og at alle hører til i fellesskapet vårt. Noen barn har f.eks. en annen kulturell bakgrunn, noen barn snakker to eller flere språk, vi vokser opp i ulike familier, har ulikt forhold til hva vi pleier å spise til middag, vi er utstyrt med forskjellig temperament og vi er alle ulike, selv om det aller meste ikke synes. Selv om vi har ulik bakgrunn / ulike forutsetninger, er vi likestilte og fortjener den samme kjærligheten og respekten.
Vi har hatt mange fine samtaler rundt dette med at vi er forskjellige, bl. a. at vi kan ha en forskjelige dialekter eller at vi har familie som kommer fra ulike plasser i verden.
Ikke minst har barna fått kjennskap til barnas rettigheter. Barn har bl. annet rett til å leke, rett til hvile, rett til å si sin mening og rett til å bli hørt.
Felles tur til tyttebærskogen
30.oktober reiste både månebarna og bjørnehula på samlet tur, til tyttebærskogen. På turen fikk barna høre på eventyret om bukkene bruse og trollet, hvor trollet fant ut av at han hadde to søsken, som het tyttebærtrollet og blåbærtrollet som bodde i tyttebærskogen og blåbærskogen.
Skogen er en fin lekearena for nye vennskap, ny tilnærming til skogen/nærmiljøet og byr på mye fantasi/lek. Det ble tatt frem tegnesaker, hvor barna kunne tegne trollet, bukkene bruse eller hva de hadde ønske om.
Dette skjer i November
Les med meg
I november har Neptun fokus på bøker og høytelsning i alle varianter.
Vi leser i bøker, gjennom prosjektor og på ipad.
Vi bruker bildebøker og bøker med mer tekst. Vi snakker om hva vi har lest og kanskje vi bearbeider inntrykket i form av skapende aktiviteter i etterkant.
Vi fabulerer rundt det vi leser og bruker også bildene til samtale.
Lesing og bøker er stimulerende for SPRÅK, FANTASI, FORSTÅELSE og vi kan skape fellesskap, felles opplevelser og fabulere sammen. Vi kan også lære mye om livet, om oss selv, hverandre og naturen.
Variasjon i bøker bør legges vekt på, fra skjønnlitteratur, fantasybøker, faktabøker og pekebøker.
Vi oppfordrer dere foresatte til å ta frem bøkene og finne roen og all undring som finnes i disse. En fin måte å avslutte dagen på ved sengekanten eller sitte i sofaen sammen og lese på ettermiddagen. Å lese er svært viktig og utviklende for barn, men også eldre. Det er språkstimulerende, gir økt nærvær, ro, vi opplever felles oppmerksomhet og man må finne fokus, det stimulerer fantasi og vitebegjærlighet og gode bøker kan leses om igjen og om igjen:)
Til slutt kan kanskje barna "lese" for dere isteden:)
Siste uka , tar vi også i bruk en del bøker med juletema i seg:)
"I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforsking av både muntlige språk og skriftspråk." Barnehagen skal også bidra til at barna "opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale"(Rammeplan,2017)
Juleforberedelser
I løp av november vil vi begynne med litt juleforberedleser og starte så smått på juleverkstedene våre. Det går fort til jul og vi setter tidlig i gang.
Her blir det fokus på skaperglede og kreativitet. Vi tar i bruk naturmateriell og gjenbruksmatereil på verkstedene våre. Barna skal få utforske ulike materialer og bruke fantasien.
Juleverkstedet ett fint felles prosjekt og gir mulighet for gode samtaler, glede og undring i fellesskap. I barnehagen skal " bana støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk."(Rammeplan 2017)
Spesielt for Bjørnehula:
Torsdag 21.11. Verdansarv
- Bjørrnehula drar til Yli for å fortsette på opplegget om verdensarven. Tema denne
gangen er bonden.
- Barna må være i barnehagen til kl 9 00 denne dagen.
Hjemmebesøk
Vi fortsetter på hjemmebesøkene våre. Vi håper å rekke hjem til alle bjørnehulabarna før jul, vi er snart i mål.
Vi leker ute i hagen og tar med oss niste. Det forventes ikke noe av dere foreldre under besøket. Veldig gøy for barna og suksess alltid. Barna er stolte av å vise hvor de bor til vennene sine og vi blir mer kjent i nærmiljøet vårt.
Vi gir beskjed før vi tar turen hjem til dere.
Annet:
- Ina begynner som barnehagelærer på månebarna i løpet av november og gleder seg til å bli kjent med dere. Hun har vært i foreldrepermisjon.
- Minner om klær etter vær. Fint om barna har følgende i skapet:
-Skifteklær: Bukser, gensre, truser, sokker
-Ullundertøy,
-Fleecesett
-Parkdress
-Regntøy
-Votter, lue, hals
-Støvler, gortex sko
- Et tips: Tar dere eksempelvis med en bukse hjem, tas en ny bukse med tilbake dagen etter. På denne måten har dere kontroll på hva barnet har i skapet.
- PLANLEGGINGSDAG 28. november. Barnehagen er stengt.
- Husk å gi beskjed om barnet skal ha juleferie eller ikke, send mld. på Kidplan:)
Siste frist: 2. desember. - HUSK å ta med lånetøy tilbake til barnehagen. De er merket med BHG på lappene.
Mvh Katrine, Linda, Anne, Mahn, Inger og Ina