Tilbakeblikk på September
I september har det vært mye god lek på avdelingen. Vi merker at barna som har byttet avdeling eller gruppe har blitt trygge og mer kjent, som igjen skaper flere fine lekestunder og samtaler. Det er en glad gjeng med mye humor, glede og fantasi.
September er den første høstmåneden, hvor vi alle kjenner på dette med kaldere dager og kortere lyst. Vi har malt håndavtrykk på biblioteket (vinkerommet) og laget de til blader/løv. Vi har også brukt løv/blader som bakgrunn på bildene vi har som indikerer bordkort.
Bjørnehula:
Tema høst med Epler i fokus
Bjørnehula barna har vært veldig opptatt av eplene på epletreet vårt. Vi har derfor sett nøyere på epler i september. Vi har studert eplene nøyere i mikroskop.Hvordan ser de ulike delene av eple ut og hva heter de? vi har sett hvor mange epler lange vi er, og vi har tilbredt epler på ulike måter. Det har blitt eplemos, eplesmootie og epler på bål. Det har vært mange gode samtaler, undring og en del smaking underveis.
Brannvernuke
Brannvernuken var som alltid spennede for bjørenhula. Vi hadde branntema på avdelingen denne uken og lillerommet vårt fikk branntema. der har barna hatt fin rolllelk med branntema. Med brannhjelmer, vester, brannbiler og papirflammer har det vært mange brannmenn, som har slukket branner.
På onsdagen i brannvernsuken fikk vi besøk av brannbilen. Vi fikk sitte inni, å gå gjennom bilen. Vi fikk høre sirenener når bilen reiste, og brannbilem kom INN på uteområdet vårt, noe som barna synes var veldig gøy! Etterpå lekte vi at vi slukket Brann og hadde Liv og røre- branntema i form av hinderløype.
I samling har vil hatt plansjen til bjørnis fremme og snakket om hva vi skal gjøre om det brenner. Bjørenhula har full kontroll på dette og er selvsagt gode på telefonnummert til bjørnis 110. I siste samling denne uken ble lillebjøris med hjem til første bjørnehulabarn. Han vil hver helg fremover bli med ett bjørnehulabarn hjem. Stor stas.
Fotballtrening og fotballcup
I september har bjørenhula lekt mye med ball og spilt fotball sammen. Vi har vært på fotballbanen ved Sætre skole og i ballbingen på tinnebyen lekeplass. Barna syns fotball er gøy og sparker, redder og har det gøy med ballen. Fotballcuppen på Høgås har de gledet seg til lenge og det ble en morsom dag med to kamper, lattter og glede. Noen syns det var litt tøft å spille, men alle var på banen og veldig fornøyde med innsatsen etterpå.
MÅNEBARNA:
Brannvernuka
Brannvernuka var like spennende som den pleier å være. Barna var godt kjent med Bjørnis og vi leste bøker hvor vi fikk være med Bjørnis på jobb. Vi har hatt begrepsplakater rundt omkring på avdeling, men spesielt på "dukkerommet". Der dekorerte vi kuben med blant annet flammer og barna utforsket og lekte mye at dem var brannmenn.
Vi sang også ulike sanger om temaet, så video fra serien til Bjørnis, snakket om hva vi måtte gjøre hvis det ble brann og nummeret til brannvesenet. Vi hadde også brannøvelse i barnehagen hvor vi måtte gå fint ut nødutgangene uten sko! Dette synes mange barn var rart :) Så møtte vi opp på møteplassen ute på parkeringen i barnehagen.
Onsdagen under brannvernsuka hadde vi utedag i stede for turdag og fikk besøk av brannvesenet som kom i brannbil! Dette var gøy og spennende for barna, og barna fikk gå inn å se i brannbilen. Spennende dag for både store og små.
Tema høst
I september måneden har vi hatt litt ekstra fokus på temaet høst. Barna har lagt merke til at fargene på trærne endrer seg og at bladene faller ned, det blir kaldere og vi har undret oss om hvorfor dette skjer. Barna har på turdag plukket med seg blader og fått hvert sitt bordkort hvor de har fått bilde av seg på et blad som henger på veggen der dem skal sitte når vi spiser. De har også malt på vinduet inne på biblioteket men håndavtrykk.
Inkluderende lekemiljø
På Neptun har vi fokus på å skape et inkluderende lekemiljø.
"Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne."(rammeplan, 2017)
På Neptun deler vi barna i mindre grupper under leken.Voksne er aktivt med sammen med barna underveis i leken. På den måten kan barna hjelpes i å opprettholde leken over lengre tid og få støtte i å tilføre elementer i leken som bringer den videre.
De voknse kan hjelpe barna i å finne løsninger om de står fast i leken. Tett voksenstøtte er også viktig for å hjelpe barn inn i lek. Mindre grupper fører også til at barna får skjermet leken og det er lettere for alle og være delaktige i leken som finner sted.
Vi jobber mye med å sette ord på følelser og ønsker som barna har i leken, slik at de får støtte til å drive leken videre.
Pa avdelingen deler vi inn rommene med ulike og varierete leketemaer. Noen rom har konstruksjonslek, kjøkkenavdeling og noen har rollelek. Vi lager også lekemiljø ut i fra temaer barnehagen er innom i løp av året. I tillegg spiller barnas interesser en stor rolle for lekemiljøet. Lekemiljøer endres ut i fra hva barna er interessert i, som fører til variasjon og spenning. Og er med på å lage et miljø der barn får lyst til å utforske videre.
Dette skjer i Oktober
Psykisk helse uker 41 og 42
Vi setter ekstra fokus på arbeid med følelser og kropp. Jer er meg.
MÅNEBARN:
Følelser - røde og grønne tanker
På avdelingen vil vi bruke grønne tanker og røde tanker, sammen med bamsene som hører til.
Månebarna har allerede begynt og gjøre seg kjent med eventyret "gutten som har vondt", hvor barna aktivt deltar og snakker rundt dette med følelser, hva gjør vi vist noen har vondt eller er lei seg. Samlingene skaper refleksjoner rundt dette med og kjenne egen kropp og klare og sette ord på følelsene sine.
Fokus i denne perioden blir å gjenkjenne de ulike følelsene og samtale rundt disse. Alle følelser er naturlige og lov å ha. i tillegg vil vi ha ekstra fokus på hva vi kan gjøre når vi selv eller andre opplever ulike følelser. Vi har fokus på emati, sette oss inn i andres følelser.
Hva kan vi gjøre for andre slik at de skal ha det bra.
«Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing». Rammeplan for barnehage
Kroppen min.
Vi har også fokus på kroppen. Gjennom bøker, bilder og samlingsmatereillet " Hele meg" vil vi snakke om kropp, likheter, ulikheter og grenser. Å samtale om kroppen, forstå kroppen, like den og kunne bestemme over egen kropp bidrar til å ruste barna mot kropsspress, styrke selvfølelsen og sette grenser for egen kropp.
Bjørnehula
Bjørnehula bruker også "Hele meg" denne perioden og snakker om kroppen og hvordan den fungerer. I tllegg vil vi gå gjennom stine sofie stiftelses opplegg for barn om vold og overgrep. Vi ser på plakatene fra Stine Sofies stiftelse. Her prater vi sammen om bildene på plansjene. Vi tar opp temaet gode og vonde hemmeligehter, og snakker om hva barn kan gjøre om de opplever at andre gjør noe mot dem eller med kroppen som ikke er greit. Vi snakker om egne og andres grenser.
FN uka
Fra FN dagen 24. 10 og ut uke 44 har vi FN uke i barnehagen. Denne uka fokuserer vi på barnas rettigheter; FN`s barnekonvensjon
FNs konvensjon om barnets rettigheter (Barnekonvensjonen) er en internasjonal avtale om barns rettigheter. Barnekonvensjonen er også kalt barnas egen grunnlov.
Barna får en begynnende forståelse for hva dette er og hva det inneholder.
På Neptun har vi ekstra fokus på 3 av barnas rettigheter fra barnekonvensjonen:
1) Alle barn har rett til å gå på skole (fin rettighet å samtale om for skoelstartene våre)
2) Alle barn har rett til lek, fritid og hvile
3) Alle barn har rett til å bli hørt og bli tatt hensyn til
Vi bruker plakater som illustrerer barnas rettigheter til samtaler på samlinger, leser bøker, hører sanger og ser enkelte filmer fra redd barnas rettighetsslott som beskriver barns rettigheter.
Spesielt for Bjørnehula
Gavleså
Torsdag 3 oktober.
- Vi reiser sammen med de andre kattekekleivbarnehagene.
- Barna må med tursekk med niste denne dagen.
- Husk godt med klær. Votter og lue er lurt. Det kan være kaldt på fjellet.
- Oppmøte i barnehagen kl 8 30.
Tur til Stavkirken
Onsdag 9. oktober (Med værforbehold)
Bjørnehula reiser på tur til stavkirken. Som første del i årest opplegg om verdensarven på Nodden besøker vi stavkirken. Før denne turen har vi hørt på sagnet om Heddal stavkirke. Om hvordan stavkirken i Heddal ble til.
Vi reiser fra barnehagen ca 9 30.
Elgjakt
Onsdag 23 Oktober
Vi drar på årets Elgjakt sammen med bjørenhula på de andre kattekleivbarnehagene. Før elgjkten lager vi oss gevær. Vi snakker om hvorfor vi drar på jakt, hvilke dyr det er lov å jakte på og hvor maten vår kommer fra.
Oppmøte i barnehagen 8 30. Vanlig tursekk.
Hjemmebesøk
Vi fortsetter å dra på turer hjem til bjørnehulabarna. Vi er ute i hagen og leker. Det forventes ikke noe av dere under besøket. Vi gir beskjed før vi tar turen hjem til dere.
Viktige datoer:
Foreldremøte onsdag 2 oktober kl 18 00 -20 00 på Yli
Skolens høstferie uke 41. Gi beskjed om barnet ditt tar noe fri denne uken.
Foreldresamtaler i uke 43 og 44. Tider for samtale kommer etterhvert.
Planleggingsdag 14. november- bhg stengt
Annet:
Dette er lurt å ha av yttertøy i oktober:
*Regntøy og regnvotter
*Støvler og joggesko med gore-tex.
*Tynn lue, solhatt, pannebånd
*Høstdress
*Vanter/tynne votter
*Tynn jakke
*Fleecetøy, gjerne todelt.
Med hilsen oss ansatte på Neptun