Hei kjære foresatte
Da er det oktober og vi ser ute at høsten er i full sving. Bladene skifter farge og faller ned på bakken, og det blir kjøligere i lufta.
Tilbakeblikk på september:
I september har vi hatt fokus på brannvern. Vi har hatt samlinger hvor vi har sett på begrepsplakater, hatt besøk av Bjørnis bamsen, hatt brannøvelse og sunget sanger.
Ved å bruke begrepsplakater får barna ord knyttet til begreper, og slik kan vi være med på å øke ordforråd og forståelse.
Barna fikk male sine egne brannbiler, hvor de limte på både dekk og sirene.
Det var stor stas når brannbilen var på besøk, og de barna som ville fikk sitte inne i bilen. Brannbilen kjørte helt inn barnehagen, så alle fikk kikke på alt av utstyr. Noen synes det var spennende, andre syns det var trygt fra litt mer avstand.
Vi har begynt å presentere årets tema for barnegruppen
Eventyret om "de tre bukkene bruse", og vi synger sangen om bukkene. Om igjen og omigjen. Vi bruker konkreter, flanellograf og bildebøker. Dette vil vi fortsette med utover høsten. Repetisjon er viktig, da bl.a. er gjenkjennelig for barna, og de lærer noe nytt for hver gang.
Vi har fått blitt bedre kjent i barna, og barna har blitt kjent med hverandre. Vi har brukt mye tid ute i barnehagens uteområdet. Her har barna brukt mye tid i sandkassa, lekt med vann, huska og sklidd. Vi har også vært på tur til blant annet skoland og USN.
Oktobermåned:
I uke 41 og 42 er det psykisk helse uker.
Vi setter ekstra fokus på arbeid med følelser og kropp. Jeg er meg.
Vi setter ord på, bruker mye visuelt i dette temaet, diskuterer, samtaler undrer, forsker, filosoferer og dette gjør vi gjennom samlinger, små grupper, bildsetting og dramatisering.
Vi dypdykker i barnebøker med dette temaet, vi vil uttrykke oss gjennom skapende aktiviteter og vi vil undersøke bilder av nakne kropper, sammenligne og se forskjeller.
Vi ser på ansiktsuttrykk og setter ord på hva som kan være med på å bidra til at vi kjenner på de ulike følelsene.
Hva kan vi gjøre når vi ser andre vise ulike følelser?
Gjennom ulike spill og lekeaktiviteter har vi det gøy mens vi lærer og utforsker temaet "kropp og følelser er topp!"
(dette går også inn under årshjulet vårt " Forbygging av vold og overegrep" vedr. å lære barn om kroppen sin, bli kjent med kroppen, sette ord på kroppsdeler og bli kjent med følesene våre)
På Tellus vil eventyret om Bukkene Bruse være sentralt i disse ukene. Vi ser på de ulike følelsene bukkene og trollet viser, redd, stolt, glad og sint. I tillegg til konkreter fra eventyret, vil vi bruke følelsesdukker
Verdensdagen for psykisk helse blir markert i barnehagen torsdag 10. oktober
Denne dagen deler vi ut materiell fra verdensadagen for psykisk helse og serverer havrevafler, kaffe og saft:)
Ta deg en pust i bakken når dere henter barnet denne dagen.
Vi har stand ute fra 15.00 og alle som henter fra 15.00 til 16.15, er velkomne til å sitte ned et øyeblikk. Et lite kvalitetsmøte mellom dere og barnet, og andre i samme situasjon.
Årets tema for verdensdagen er: "#gi8minutter", på bakgrunn av at mennesker trenger å snakke mer sammen. Så.... vi forslår at AKKURAT DU tar deg disse 8 minuttene i dag.
Vi avslutter oktober med FN-uker fra torsdag i uke 43 og hele uke 44.
Disse ukene har vi fokus på "hvor kommer jeg fra". Vi viser flagg fra de ulike landene vi har representert på avdeling. Vi ser på hvor landene ligger og hvilke dyr som lever i ulike verdensdelene. For utvikling av identitet og stolthet, er barna og familiene i fokus og vi bidrar til en begynnende forståelse for mangfoldet i forhold til kultur og at vi kommer fra ulike steder i verden.
Lekegrupper:
På kalenderen står det hver dag at vi har lekegrupper. Dette vil si at vi deler barnegruppen opp i mindre grupper. Vi har mange ulike lekegrupper:
Bakegruppe: To barn er sammen med en ansatt å baker rundstykker. Her får de føle og smak, og bruker ulike vertøy.
Språkgruppe: Vi har fokus på ord og begreper i leken. Vi leser bildebøker og bruker konkreter.
Formingsgruppe: Her blir barna kjent med ulike materieler og verktøy. Vi gjør ulike ting til årstidene og tema.
Motorikk: Av og til har vi også gruppe hvor motorikk står i fokus. Da lager vi gjerne hinderløype og andre motoriske utfordringer tilpasset barn og utviklingsnivå.
Utegrupper: Vi er mye ute sammen, men noen ganger kan vi dele barnegruppen, at noen er inne og noen er ute.
Vi legger til rette for barns interesser og medvirkning.
"Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet,
jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet.
Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen".(RP17)
En svært viktig del av barnehagens verdier er inkluderende fellesskap. For alle barn og mennesker generelt er det avgjørende for vår psykiske helse at vi føler tilhørighet og at vi er betydningsfulle for fellesskapet.
Inkludering hos oss innebærer at alle skal kjenne at de hører til, og tar del i læringsfellesskapet i barnehagen.
Alle mennesker trenger å være en del av et fellesskap. Sosial tilhørighet er en viktig ramme for læring og utvikling, enten en er liten eller stor. Vi legger derfor tilrette for ulike aktiviteter ut ifra barnas utviklingsnivå, slik at alle skal ha mulighet til å delta og oppleve mestring. Ved å dele i mindre grupper kan den ansatte legge til rette for for aktiviteter med fokus på inkludering, veiledning og støtte.
Viktig informasjon:
*Husk foreldremøte i kveld, onsdag 02.10.24 kl 18.00-20.00, Yli barnehage, påmelding i kidplan.
*Klær og skiftetøy:
-Husk å sjekk at det er nok skiftetøy i skapet
-Ta med vått tøy hjem til vask og tørk
*Husk å ta med sovetøy hvis dere ikke allerede har gjort det, se egen post på tavla.
* 14. November er barnehagen stengt grunnet planleggingsdag
*Foreldresamtaler fra uke 45, informasjon og påmelding kommer.
Hilsen personalet på Tellus