Dette er Neptun
På Neptun i år går det 20 barn. Barna deles i to grupper. Månebarna( Barn førdt i 2020/ 21) og bjørenhula( barn født i 2019). Det er 5 faste ansatte på Neptun i år. Linda og Manh er på bjørenhula. Inger, Katrine og Anne hører til månebarna. Ellers møter dere på Susan som er elev på praksis i barnehagen og Jonatan som er vikar hos oss.
Dagsrytme:
6.45 – 8.15 Frokost felles på tellus
8.00 – 9-00 Morgenaktiviteter (Månebarn og bjørnehulabarn er sammen oppe på månebarna)
9.00 – 10 30. Lekegrupper, språkgrupper eller formingsaktiviteter.
10 45 – 11 00 Samling.
1100 – 11. 30 Lunsj
12 00 – 13 30 Vi leker ute.
14 00 – 14 30 fruktmåltid.
14 30 - 16 30 Lek på avdeling eller ute i barnehagen. ( Går vi inn er vi sammen oppe på måenbarna)
Fokus på lek og selvstendighet
Lek
Barna på Neptun er opptatt av å leke sammen. De finner vennskap og har mye glede av rolleleken. Å leke sammen byr på mye glede, gøy og humor, men også på noen utfordringer. Det er ikke så lett å leke sammen alltid. Noen ganger vil barna forskjellige ting i leken, noen ganger vil de gjøre akkurat det samme helt på likt, og uenigheter kan oppstå. Det å møte på uenigheter i leken fører til utvikling. Hvordan kan vi løse dette sammen?
Hva er lurt? Kan vi gjøre det på en annen måte? Kan vi vente på tur?
På Neptun deler vi alltid barna i mindre grupper under leken. Der er fokuset på å støtte barna i leken. Tilføre elementer i leken som bringer den videre og gjør den mer spennende og hjelpe barna i å finne løsninger om de står fast i leken. Tett voksenstøtte er også viktig for å hjelpe barn inn i lek. Vi jobber mye med å sette ord på følelser og ønsker barna har i leken slik at de får støtte til å drive leken videre.
Neptun barna har god fantasi og mange ulike interesser. På avdelingen tar vi i løp av året utgangspunkt i barnas fantasi og interesser og lager miljøer for lek med utgangspunkt fra dette. « Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.»(Rammeplan,2017)
Selvstendighet.
Barna Neptun ønsker ofte å være veldig selvstendige. Og for Bjørnehula er det mye som er kjekt å kunne før skolestart. Derfor er det mye man må fikse selv når man begynner på Neptun. Barna smører maten sin selv, rydder av bordet når vi har spist, øver på å kle på seg selv. De voksen er med for å støtte og motivere barna å gjennomføre oppgavene.
Barna elsker også å hjelpe til. Være med å hente, lage mat, dekke på bordet. Oppdrag er gøy. Det gir mestringsfølelse og glede hos barna når de klarer selv.
Tilbakeblikk på August
Bjørnehula
Bli kjent
Den nye gruppen bjørnehulabarn har brukt august til å bli kjent på ny avdeling. Vi har lekt masse inne på avdelingen og kommet inn i rutinene på bjørenhula. På bjørenhula er det mye fokus på selvstendighet og det er vi allerede godt i gang med. Vi rydder etter oss når vi har lekt. Rydder av bordet og setter i oppvaskmaskin når vi er ferdige, kler på oss alt det vi klarer selv i garderoben, passer på koppen vår med farger og saks( som er veldig stas å bruke) og øver på å være selvstendige på do. Bjørenhula har også hatt mye fokus på hvordan vi vil ha innemiljøet vårt. Vi bruker rolige stemmer inne, løper ikke, og er hyggelige mot hverandre. Det er en stolt gjeng på bjørenhula som endelig er blitt størst i barnehagen.
Blåbærtur
Vi har i august vært på en blåbærtur i blåbærskogen vår. Der ble det litt fangst av blåbær som vi tok tilbake til barnehagen. Vi undret oss over hva vi kan bruke blåbær til, og kom fram til blåbærsyltetøy, blåbærkake og blåbærmuffins. Vi endte oopp med å bake blåbærmuffins. Der ble det måling, røring, språktrening ( Hva heter ingrediensene) smaking og mye mer. Godt smakte det også til slutt. Til sist studerte vi utssendet til blåbærplanten nøyere og lagde litt blåbærkunst ved maling, utstillingen har dere sett i gangen til bjørnehula. Barnehagen skal "legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring"(Rammeplan,2017).
Litt lesing og bokstaver
Bjørenhula er allerede i gang med litt skoleforberedende aktiviteter, noe barna selv har vist mye interesse for. De er veldig opptatt av bokstaver og det å lytte ut lyder, samt leke med både skirift og talespråket. Barnehagen skal bidra til "at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling"(rammeplan, 2017).
Bygdetunet
Bjørnehula har hatt sin første felles bjørenhulatur til Bygdetunet. Der møtte vi og ble kjent med de andre bjørenhulabarna fra kattekleivbarnehagene. Det var lek, utforsking av naturen, felles aktiviteter og klatreutfordringer på turen. Dette var den første av mange kommende turer for bjørenhulagjengen.
Tilbakeblikk månebarna;
Vi startet det nye barnehageåret med barneblues, etterfulgt av tilvenning for både nye og gamle barn. Det er alltid spennende og skulle begynne på et nytt år, selv for de vante. Så august måned gikk mye i tilvenning, bli trygg både på andre barn og vokse, avdelingen, de nye rutinene å skape nye vennskap.
Som nevnt over har vi også lekt masse både på avdeling og ute, kommet inn i rutinene, hatt fokus på selvstendighet knyttet til påkledning i garderobe, rydde etter oss når vi har lekt, vaske hender ved dobesøk og mat. Vi er godt i gang med dette, men vil forsette og ha fokus på det utover også.
Dette skjer på Neptun i September:
BRANNVERNUKE uke 38
Uke 38 er det brannvernuke. Vi har fokus på brannvern og rutiner, vi blir kjent med Bjørnis og følger hans opplegg for brannvern.
Vi danser med Bjørnis, lærer nødnummer, ringer med 110 appen og vi har brannøvelse i løp av uka. Litt skapende aktiviteter følger også med.
Brannbilen kommer til barnehagen Onsdag kl 10:00.
Tema høst
Høsten er en fargerik årstid, har somregel en stor variasjon mellom sol, vind og regn. Høsten er tiden for frukt og bær. Så på denne tiden av året er det fint å ta med barna ut for å bruke sansene sine.
I forhold til temaet høst, ønsker vi at barna skal få medvirke, delta og undre seg sammen med oss voksne. Rammeplanen sier "barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen, som fremmer evnen til å organisere seg og oppholde seg i naturen i ulike årstider" s.52. Så vi ønsker å gjøre ulike aktiviteter som bidrar og støtter opp under dette.
- På tur i skogen, kan vi snakke og filosofere om ulike årstider. "hva skjer på sommeren, hva skjer med bladene om våren, hva skjer med dyrene på høsten" Samtidig som vi kan bruke alle sansene våre, for vi kan både lukte, ta og kjenne på ulike materialer vi treffer på, både på tur og i barnehagen. Hvordan kjennes et løv ut, hvorfor har de ulike fasonger?
Remmeplanen sier også "personalet skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring og læring" s. 53.
Tema høst er spennede, vi kan ta naturen inn i barnehagen i form av å bruke det vi får tilgang på til å skape noe fint på avdeling. Dette bidrar til samspill mellom barn og voksne, samt mange fine refleksjoner og samtaler.
Spesielt for bjørenhula
Tur til Gavlesjå onsdag 11. 09
Vi tar turen til himingsjå for å se hvor vi skal overnatte på vårens bjørnehulatur. Det er fint å vite hvor vi skal og bli litt kjent med veien. Vi kjører barnehagebussen. Barna tar med vanlig turniste, klær etter vær. ( Turen er med noe værforbehold).
Det er viktig at barna er i barnehagen til 8 30 denne dagen.
Fortballcup Fredag 27. 09. KL 10 00 - 13 00
Vi stiller opp med 1 lag og har flere innbyttere. Fotballcupen er i Høgås og starter kl 10 00 .
Denne dagen må barna være i barnehagen senest 8.15.
OM barna har fotballsko, shorts eller strømper kan de ha det på. Om ikke kommer barna i joggesko, joggebukse/treningsbukse eller tights (ikke jeans) og genser, jakke.Vi tar på barna egne lagdrakter:) Barnehagen ordner med mat og drikke. OM dere vil være med å se på , kanskje heie litt, så spør Manh eller Linda om når vi spiller kamp:) (Kampopsettet er ikke klart ennå, men det får vi etterhvert).
Hjemmebesøk
Bjørnehula starter på årets hjemmebøsk nå i spetember. Vi drar på turer hjem til alle barna på bjørenhula. Der leker vi ute i hagen og koser oss med niste. Det forventes ikke noe fra dere foreldre under besøkene og vi er kun ute i hagen. Vi avtaler med dere når det nærmer seg tid for beøket hjem til deres barn, slik at dere vet at vi kommer å leker i hagen :)
ANNET:
- TURDAGER. På tur er det fint å ha med en sekk som er god å bære på ryggen, med niste, drikke og sitteunderlag. Litt frukt og eller 2 kjeks er lov å ha med, men unngå godteri/kake o.l.
- KLÆR. Høsten kommer med varierende temperatur, fra kjølige morgener, til varme dager, og regnvåte dager. Det er derfor fint å ha liggende både regnsett, litt varme klær og jakker, og t-skjorter. Spør gjerne om dere lurer på noe i forhold til innholdet i skapet.
STUDENTER. Neptun får besøk av to tredjeklasse studenter fra barnehagelærerutdanningen som skal være med oss i uke 38 og 39. Gunn Ingrid og Maria Terese. De skal følge Linda og være mest med bjørnehula, men vil være sammen med månebarna også når Neptun er samlet.
Foreldremøte:2. Oktober på Yli fra 18.00-20.00- Hold av datoen!
Planleggingsdag: 28. november - Barnehagen stengt
Kjekt å vite alledere nå.
- Og ellers - ta selvfølgelig kontakt med oss uansett hva dere lurer på eller har lyst til å ta opp eller prate om :) Og følg med på fortløpende informasjon, dokumentasjon og kommunikasjon på Kidplan.
Mvh Linda, Manh, Inger, Katrine og Anne.