Litt om arbeid med sosial kompetanse på Neptun
Hvorfor sosial kompetanse?
På Neptun har vi fokus på sosial kompetanse gjennom hele året. Sosial kompetanse er evnen til å være i samspill med andre i ulike situasjoner og omgivelser. Det å kunne forholde seg til andre mennesker på en hensiktsmessig måte, og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill
"Arbeidet vårt med omsorg, lek, læring, danning, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og bidra til allsidig utvikling" (Årsplan 23-24).
Slik arbeider vi på neptun:
Vi bruker mye tid på lek. Barna leker i mindre grupper sammen med en voksen. Barn utrykker seg gjennom leken – personlighet, interesser, humor og glede kommer frem.
Vi lærer barna og kjenne gjennom leken, å kjenne barna er vesentlig for å på best mulig kunne legge til rette for hver enkeltes utvikling av sosial kompetanse.
Rammeplanen sier at leken skal «være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.»(R. 17)
I lekegruppene får vi mulighet til å være tett på barna i leken og kan da veilede barna i samspillet dem imellom. Oppstår det konflikter i leken skal vi hjelpe barna til å løse dem på best mulig måte. Og støtte barna i å sette egne grenser og respektere andres grenser.
Barna blir delt av voksne noen ganger og får velge grupper selv andre dager. Vi ser at barna er opptatt av vennene sine, og har venner de gjerne vil leke med. Dette legger vi til rette for, selv om de noen ganger også må være på gruppe med andre.
Det er mange barn som har store følelser om dagen. Barna er i alderen der de ønsker å være sammen med hverandre mye i leken, men de er fortsatt opptatt av at ting skal være på egne premisser (egosentriske) og dette kan føre til konflikter i leken og mange følelser som kommer frem når de møter på motstand.
Voksne på avdeling er i det daglige bevisst barns følelser, beskriver følelser barna har – følelser andre barn har. Hva kan vi gjøre for at andre skal føle seg bedre?
Grunnlaget for den psykiske helsen blir lagt allerede fra første leveår. Det aller viktigste er å styrke barns selvfølelse, jobbe for gode og trygge relasjoner og legge til rette for et godt oppvekstmiljø. I tillegg å oppdage barn med vansker og å gjøre noe med det.
Vi er opptatt av å fremme åpenhet om ulike temaer og spre kunnskap. Barn skal lære at ingenting skal ties om og at deres stemme skal bli hørt. Vi har ulikt fokus hvert år, men følelsene våre blir vi alltid kjent med. Barn må lære å sette ord på følelser for å kunne fortelle voksne hvordan de har det og at alle mennesker har følelser som skifter. Det forutsetter at vi voksne og foreldre møter barna i følelsene deres. Barna trenger at vi hjelper de med å validerende og regulere følelsene dere. Alle skal føle seg inkludert og vite at de er betydningsfulle.
Tilbakeblikk på Mars
BJØRNEHULA
Karneval:
Bjørnehula har hatt karneval. Det har vært mye god lek. Tull og tøys. Vi har lekt slå på ring og bro bro brille. Det var gøy. Danse til karnevalsmusikk og se på litt film måtte vi også. Tyven var på ferde og stjal litt rundt om kring i barnehagen, heldigvis ble tyven stoppet av bjørnehula.
Det ble pølsebod og frukspyd og popcorn. Bjørnehula har hatt mange actionhelter, prinsesser, vampyr og heks.
"Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. "(Rammeplan, 2017)
Verdensarven
Bjørnehula har vært på en av sine turer til Yli der tema er verdensarven.
Vi hadde vi et nytt kapittel i verdensarvhistorien til byen vår. Denne gangen var det Birkeland som skulle få sin dag i «solen». Birkeland var en smart forsker og oppfinner. Han likte og forske på nordlyset – men for å finansiere dette fant han opp andre ting som kunne gi han penger til forskning.
Vi snakket mye om jorda i dag og stjernebilder - hvor er nordstjerna/polarstjerna? Hva er egentlig nordlyset – det er små eksplosjoner fra sola - men de er ikke farlig. Vi lekte og dramatiserte hvordan en slik soleksplosjon er - litt skummelt da og lærerikt.
Bokstavhotellet
Vi har fortsatt på bokstavhotellet. Siden sist har vi hatt bokstaven S. Vi Smakte på salt, sukker og sprøstekt løk. Sukker var best. Leste rim om spøkelser og fant mange gjenstander på bildet som begynte på s. Etterpå var det lesekorpset med bokstaven s.
Dette er samlinger som fenger førskolebarna mye, og som alle er aktivt med på. Her er det mye læring, lek, sansing og gøy.
Rammeplanen for barnehagen sier at barnehagen skal "inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter"(Rammeplan,2017)
MÅNEBARNA:
Pysjamasparty:
1. mars hadde vi temafest i barnehagen og årets tema hos månebarna var pysjamasparty. Denne dagen fylte vi med joba (yoga), hvilestund, familielek hvor barna lekte at de skulle legge seg, vi hadde lagt frem grønne kasser og ordna de som "senger", vi lagde sovemasker, så på film og koste oss hele dagen.
Barna synes det var stas å vise frem pysjene sine og kosebamser. Mye fin lek denne dagen.
Lek, vennskap og utetid:
Det er mye forskjellig lek på avdeling, barna lager ofte hytter og flere viser større interesse for rollelek. Barna skaper en verden sammen og samarbeider godt i leken med å fordele og fylle rollene og forklarer for hverandre.
Språket brukes mye og de er ivrige sammen og bygger på leken sammen. Mange vennskap forsterkes og vi ser barna leker mye fint.
I utetiden har det vært spennende i det siste. Det har gått fra å være mye snø, til tjukk is og nesten bart. Barna har kost seg mye med overgangen til vår. De har lekt med vann, søle, laget demninger og "veier" og hjulpet med å lede store vannpytter vekk til kommlokket. De har også begynt å finne ulike kryp og innsekter og er stadig på jakt etter dette i utetiden, både mark og andre ulike krypdyr har vært å finne her i barnehagen til nå.
Dette skjer i april:
Beredskapsuker uke 16 og 17
Disse to ukene har vi Beredskapsuker:)
Vi bruker Henry med barna, som har et pedagogisk opplegg tilknyttet seg.
Hensikten med denne uka er å se på egne rutiner og gi barna kjennskap til førstehjelp og livredning, samtidig som vi også skal leke oss gjennom temaer som for mange kan være skummelt, som eks: sykebesøk, tur til doktoren, lytte på hjertet, se i ører, "ta blodprøve", syke familiemedlemmer som gjør oss trist og bekymret, sorg m.m.
Denne uka ønsker vi å gi barna kunnskap om grunnleggende førstehjelp, og hva man gjør om noen barn skader seg. Vi har førstehjelpsbamsen Henry som hjelper oss med dette. Han kommer også til å være med oss på tur og lære oss litt om førstehjelp.
Vi vil også komne innom tannhelse og snakke med barna om tannpuss og sunn mat denne gangen.
I løpet av disse to ukene vil vi voksne sammen med barna ha evakueringsøvelse inn. Rett og slett for å ha god rutine på å evakuere inn ved trusler av noe slag ute i barnehagen.
Tema vår
Det spirer og gror ute, vi kan også finne og se ulike kryp og smådyr. Dette er måneden hvor det er mye som skjer ute, og vi har mye å undre oss over ute i barnehagen og ute på tur.
"Personalet skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, unding, utforskning og læring" (R. 17). Derfor vil det naturlig nok bli gående tema om våren på avdeling Neptun.
Vi synger sanger om våren, og har formingsaktiviteter og uteaktiviteter knyttet til årstiden.
Husk :
- Foreldresamtaler for Månebarna blir i uke: 14 og 15 Påmelding åpnes på kidplan.
- Felles foreldremøte med tema liv og røre og tannhelse.
Dato: 22.04 i teatersalen på Notodden kommune.
- Frist for å registrere sommerferie er 30.04
- Alle barn må ha minimum 3 uker sammenhengene ferie på sommeren og 4 uker i løpet av året.
- Det blir sommerbarnehage på Yli- nærmete info kommer.
- Det kommer eget skriv for bjørenhula i uken etter påske vedrørende:
- Eventyrfabrikken med togtur
- Overnattingstur på Lifjell
- Sommeravslutning m/ permutdeling og underholdning med
foresatte og barn.
Annet:
- HUSK Klær etter vær I SKAPET:
Parkdress, fleecetøy, regntøy og regnvotter, tynnere luer eller pannebånd.
- STRIKKER under dress:Sjekk at regntøyet har strikker som er hele nederst. Barna blir fort våte på beina når regnbuksen eller dressen sklir opp under lek (løse strikker fås kjøpt).
- Ta med vått tøy og våte sko hjem alltid ( benkene i barnehagen blir våte og møkkete av grisete tøy)
- sjekk skuffer og skap etter våte votter eller luer. Vi har flere barn som ordner selv, noen ganger havner det våte votter eller luer i skuffene.
Til slutt vil vi takke for at foresatte nå er blitt gode til å si i fra om barna blir levert etter 9 00. Dette hjelper oss mye med planlegging av hverdagen, fortsett med det :)