Lek og inkludering:
På Neptun bruker vi mye tid på lek. Barn utrykker seg gjennom leken – personlighet, interesser, humor og glede kommer frem. Vi lærer barna og kjenne gjennom leken, å kjenne barna er vesentlig for å på best mulig kunne legge til rette for hver enkeltes utvikling. Barnehagen skal bidra til at" alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre."(Rammeplan2017)
Neptun bruker lekegrupper hver dag. I lekegruppene er det mye fin lek. Det er mindre forhold rundt barna og tett voksnestøtte. Dette gir muligheter for utvikling av lekekompetanse og gir mulighet for at barna får tettere relasjoner. Alle får lettere delta og ansatte kan være tett på barna i leken og veilede barna i samspillet de imellom. Oppstår det konflikter i leken hjelpes barna til å løse dem på best mulig måte.
Barna støttes i å sette egne grenser og respektere andres grenser. Vi ser at barna er opptatt av vennene sine, og har venner de gjerne vil leke med. Dette legger vi til rette for, selv om de noen ganger også må være på gruppe med andre. Voksnes rolle i leken er viktig. Aktive voksne kan tilfører elementer i leken som bringer den videre og gjør den mer spennende, gå i ulike roller og bli en del av barnas lek. Når vi kommer hjem fra jobb har vi ikke bare vært barnehagepersonal, vi har vært veiarbeidere, forskere, mammaer, bebier, oldeforeldre, bussjofør og en stor larve, alt dette har også barna deres vært og utforsket i løp av dagen. Tenk så mange erfaringer, tanker og læring det ligger i 3 og 4 åringenes fantasi og lek.
"Barnehagens oppgave er at alle barn skal kunne erfare at de er betydningsfulle for flokken. De skal få erfare positive samspill med barn og voksne. Barnehagen skal bidra til at barna utvikler ferdigheter og egenskaper som er hensiktsmessig i møte med andre, altså sosial kompetanse. Barnehagen skal legge aktivt til rette for utvikling av vennskap."(Årsplan, Sætrebo,2023/24)
En viktlig faktor for å få til dette er arbeid med inkludering. På Neptun arbeider vi i hverdagen med å skape positive samspill mellom barn og gi dem følelse av tilhørighet. Vi lager felles opplevleser der alle barn kan være delaktige, dette gjennom samlinger, eventyr fortelling, boklesing, lekegrupper, musikk, bevegelseslek, hinderløyper, regellek og ved å ta barnas innspill og interesser med på å forme hverdagen. De voksne er tett på barna i leken og arbeider aktivt for at alle barna skal bli inkludert i lek eller felles opplegg ut i fra egne forutsetninger.
TILBAKEBLIKK MÅNEBARNA FEBRUAR:
I uke 6 hadde vi tema "Med samisk blikk". Da snakket vi mye om samene, hvem de er, hvor de bor, hva de gjør og mye om kulturen deres. Vi markerte samenes nasjonaldag den 6. februar. Barna lærte mange nye begreper gjennom sang og fortelling. Vi på avdelingen lagde armbånd med fargene fra det samiske flagget og malte nordlys.
Onsdagen den 7.februar hadde vi utedag i barnehagen med mange ulike aktiviteter hvor barna ble med der de hadde lyst. Vi hørte da på samisk musikk og blant annet joik og hadde med instrumenter som barna fikk prøve. Noen ble også med på aktiviteter som de andre avdelingene hadde som isfiske og kaste lasso på "reinsdyr" som vi laget av kasser og pinner. Fin og lærerrik uke.
"Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet" (Rammeplanen, 2017)
Denne måneden har barn vært mye opptatt av å perle, vi ser at det er mange som begynner og perle mer mønster så vi skal etterhvert få skrivd ut ferdig perlet mønster som barna kan få se etter. Gjennom dette kan barnaa få tallforståelse. Da dem må telle hvor mange perler som trengs til de ulike mønstrene.
barna har også vist stor interesse for rollelek. "Dukkerommet" har vært ekstra populært, her er barna glad i å bygge om rommet til ut ifra det dem leker, vi ser at det å leke pirater og sjukehus er en gjenganger nå om dagen. Her tar barna på seg ulike roller som pirater og doktor, gravide mammaer, store søsken, kontorperson, sjukepleier og mer.
TILBAKEBLIKK BJØRENHULA FEBRUAR:
Samisk uke
Under årets samiske uke fikk Bjørnehula innblikk i den samiske kulturen. Vi hadde samlinger med samisk tema, der snakket vi om samene som urfolk og at det betyr at det samsike folket har vært lengst i Norge, men dinosaurene kom nok enda før det, fant barna ut. Vi så på kofte og det samiske flagget. Og snakket om både reindyrdrift og nordlys. Nordlys var fasinerdene og det ble mange kreative uttrykk på tegning av nordlys i student Eiril sitt formingsprosjekt. Vi hørte også på ulike joiker, og det var mange barn som ble riktig gode på å lage sine egene.
Bokstavhotell
Bjørenhula er veldig glade i bokstaver om dagen.
De lytter ut første bokstav og er opptatt av hvordan ord starter. Mange er i gang med å lekeskrive, skrive navnet sitt og alle er nysgjerrige på hva som står utlike steder.
Alt fra hva som står på jakkene deres, på skapet, på skiltene vi ser når vi går på tur, på forsiden av bøker osv.
Det er mye undring og utforskinng av skriftspråket. Derfor har bokstavhotellet kommet opp og vi har samlinger om de ulike bokstavene. I løpet av februar har vi hatt om bokstavene E, M og N. Her har vi smakt på mat som begynner på bokstavene, funnet ord, lest regler og barna som har bokstaven som første bokstav i navnet sitt har flyttet inn på bokstavholtellet med bildet sitt. Barna er alltid klare for bokstavhotellsamling, det har vært utforsking av lyder, begreper, ord, og bokstaver.
Dette er en fin skoleforberedende aktivitet. Barna blir kjent med bokstaver og får viktig fonologisk trening frem mot skolestart. " Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling"(Rammeplan 2017)
Skidag
Bjørnehula hadde en super skidag sammen i februar. Barna koste seg med å gå på ski. Det er omsorgsfulle barn på bjørenhula og på skidagen tok alle så godt vare på hverandre. Barna var positive og blide, de hjalp hverandre om noen falt, heiet på hverandre og kom med tips til hverandre på hvordan man kommer seg best mulig frem på ski. Barnehagen skal bira til at barna "opplever trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt"(Rammeplan2017)
DETTE SKJER PÅ NEPTUN I MARS:
Rim og regle uke
Vi fortsetter i uke 10 med "Rim og regle" uke. Her har vi fokus på rim, regler, rytme og stavelser. Ved å bruke rim og regler leker vi med språket og vi inspirerer til å bruke språket. Rytme og takt er også en del av forståelsen bak rim.
Vi kan klappe stavelser og bruke musikkinstrumenter. Lytte til forlyder og gjøre lytteaktiviter er gode øvelser. Vi leker med tulleord, gamle og nye regler, bokmål og nynorsk.
Bjørnehula er veldig opptatt av bokstaver og å lytte ut første bokstav i ordene, derfor har bjørnehula litt ekstra fokus på dette.
Fint om foresatte kan fortelle og lære barna rim og regler på morsmålet hjemme:)
Denne uka forankres i rammeplanens retningslinjer, samt temaet for Sætrebo barnehage i år, som er SPRÅK og inkluderende fellesskap.
"I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling" (rammeplan 2017)
.
Barnesamtaler
Groa er i gang med barnesamtaler. Først ut er Bjørnehulebarna og deretter er det barna født i 2019 sin tur. Her er fokuset alenetid med en voksen, vi snakker om trivsel, lek, vennskap og følelser, både hva gjelder barnehagen og hjemme. En fin anledning for barna og snakke om hvordan de har det, komme med refleksjoner, ønsker og tanker, på godt og vondt. Tilslutt velger barnet noe det vil gjøre som å spille brettspill, leke med den magiske boksen, lese bok m.m
Påske og vår
Neptun forbreder seg til påske.
«Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi.» (Rammeplanen 2017)
Det blir formingsaktiviteter sanger og fortellinger om påske og vår.
Spesielt for bjørnehula;
SSS - Stine sofies Stiftelse.
Vi fortsetter med grupper der vi går videre i opplegget vi har fått fra Stine Sofies Stiftelse.
Bokstavhotellet fortsetter
Vi har flere samlinger med bokstavhotellet. Det blir gøy.
VI MINNER NEPTUNforesatte OM:
- Planlegging dag 13.Mars!
- Bjørnehula har utviklingssamtaler 18 og 19 mars. Se eget skriv og post på kidplan.
- Månebarna har utviklingssamtaler rett over påske. Påmelding kommer på kidplan.
- Husk å registrere fravær innen 09.00 på kidplan
- Barnehagen holdes stengt 27. mars og deretter påske
- Svar på forespørselen dere har fått på Kidplan om barnet kommer eller ikke på Yli mandag og tirsdag før påske. Skriv også behovet dere har for åpningstid.
- Dersom dere ikke får trykket på varselet dere har fått, betyr det at dere IKKE har oppdatert appen. Dette må dere gjøre for å få tilgang til nye funksjoner.
Hilsen fra oss på Neptun