Og vipps var en snøfylt februarmåned over....
Vi har kost oss mye disse ukene med mye ute tid. Aking, graving, lage stier og løyper og ikke minst snøspising har det vært mye av. Barna har fått utfordret seg i å gå opp bratte bakker, for å kunne ake ned igjen, for noen har det vært mer en utfordrende å bevege seg i mye snø.
I uke 6 hadde vi samisk uke. Her fikk barna kjennskap til samiske ord og begreper gjennom bruk av sang, begrepsplakater og konkreter.
De har laget soltegn, nordlys og noen har også laget sin egen lavvo.
Forskerdag
Tema for forskerdagen var sansene våre. Vi brukte samlingsstunden før vi delte oss i mindre grupper på å snakke om hvilke sanser vi har.
Det var satt opp 3 ulike sansestasjoner, to taktile/følestasjoner, en med føtter og en med hender, og en smaksstasjon.
Vi avsluttet februar med rim og regle uke
Mars måned:
Fredag 1.mars: Vi pangstarter mars med pysjparty, barna kan denne dagen komme i pysj og ha med seg kosedyr.
I mars vil vi ha fokus på påskeaktiviteter, sammen med sanger, rim og regler som hører til. Fargen gul vil være sentral gjennom hele måneden. Vi vil også bli kjent med historen om "Kyllingen som falt i bøtta".
Vi får student i uke 10-11, Det er 3.klasse fra USN med fordypning i småbarn og estetikk. Karianne er øvingslærer
Viktig informasjon:
- Husk planleggingsdag, onsdag 13.03.24, barnehagen er stengt denne dagen
- KidPlan oppdatering:
Det er viktig at alle oppdaterer KidPlan appen, slik at dere får den nyeste versjonen. Dette på grunn av bl. annet ny lansering av fravær og oppmøte.
- HUSK å gå inn så fort som mulig å registrere om barnet kommer eller har fri mandag og tirsdag før påske. Dere har fått et varsel på appen.
Skriv også behovet dere har for åpningstid dersom barnet kommer.
Vi er mest sannsynlig på YLI disse to dagene.
Klær det kan være lurt å ha med i barnehagen:
-regntøy
-regnvotter, vanter
-tynnere lue/pannebånd
-cherrox/støvler
-ull/fleece
-ullsokker
--->men ha feremdeles vinterklær liggende også, siden mars er en måned der været skifter fort.
Lek og inkludering:
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
Alle barn skal ha en opplevelse av tilhørighet i et fellesskap, barnehagen skal ha en inkluderende praksis der alle blir anerkjent for den man er, og alt som skjer i barnehagen skal være tilrettelagt. (udir)
Alle barn og unge er ressurser i et inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel, lek og læring. Fra "Alle med"- kompetansehevningprosjekt med Notodden kommune, Årsplanen 2024
Gjennom arbeidet med lek og inkludering vil det være viktig med aktive voksne i lek og aktiviteter. At de bruker språket og kommuniserer med alle barn, på det nivået de er. Det vil også være avgjørende at de voksne kjenner barna godt og har god kompetanse på dette området.
Personalet skal
- organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek
- bidra til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer
- fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare glede i lek
- observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser
- veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre
- være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek
- ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle kommer inn i leken.
Rammeplanen-2017
Hilsen fra alle på Tellus
-