Tilbakeblikk januar
BJØRNEHULA
Vinter tema
Bjørenhula har hatt tema vinter i januar. Vi har forsket på is og vann. Fryst ned vann til is, tilsatt mange ulike element. Slik som frukt, skjeer, glitter, maling, perler og fjær. Det var interessant å se hvor fort vannet fryser til is når det er veldig kaldt ute. Barna fant ut at lite vann i små beholdere frøs fortere enn mye vann i store beholdere. Undring, forskning, nysgjerrighet. Vi har laget snøkrystaller og fant ut at alle de vi klippet ut ble litt forskjellige, det er det samme som ekte snøkrystaller og mennesker kom vi fram til. Alle er litt forskjellige.
Barnehagen skal legge til rette for at barna "opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover"(Rammeplan, 2017)
Matglede, Liv og røre.
Bjørenhula barna er glade i å hjelpe til på kjøkkenet. Det er ofte mange som melder seg til tjeneste. Vi rullerer på hvem som er med på matlagingsgruppe slik at alle de små kokkene på bjørenhula får være med på matlagingen. Underveis blir det mange samtaler om maten, nye ord og begreper læres, vi teller måler og veier. Det blir alltid også noen smakebiter. Det smaker godt med mat man har laget selv. Bjørnehula koser seg med maten og spiser godt.
Barnehagen skal "legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna"(Rammeplan 2017)
Bjørenhula har også forsøkt seg på litt Yoga i januar og ute er det mange regelleker som boksen går, rødt lys og haien kommer. Dette er noe barna har blitt ivrige tilå etterspørre selv. Liv og røre med fysisk aktivitet er gøy for både små og store.
Verdensarven og jordkloden
Bjørnehula har tatt neste steg i opplegget vi har i løp av det siste året i barnehagen om verdensarven. I januar har bjørnehula fått oppdrag om å lage jordkloder. Underveis så vi bilder av jordkloden, samtalte og undres oss over hvordan den er. Det er mye vann og gress, men hva er det brune? Selv om oppdraet var å lage en jordklode var det mange som ville gjøre mer, så da ble det malt jordkloder på ark også. Jordklodene våre kan dere se i gangen til bjørnehula.
MÅNEBARNA:
Samme som bjørnehula har månebarna hatt tema vinter i januar. Vi har undret oss om temperaturendringene som har ført til vannpytter, våt snø, is, mer snø, varme, kulde osv... Tidlig i januar var det veldig kaldt, helt ned i -20!! Sammen med Linda fikk barna forske på hva som skjer med vann (som hadde litt glitter, fjær og diverse i seg) når vi setter det ut i kuldegrader. Hva vil skje med vannet? er det fortsatt vann? blir det borte? fryser det til is? Alle barna fikk hver sin kopp og fylle med og fulgte spent med fra vinduet om det skjedde noe. Dagen etter var det fryst til is! Dette var gøy og spennende for barna og følge med på. Etter hvert ble det satt utenfor porten i barnehagen som isskulpturer :)
Med denne kulden prøvde vi også å kaste VELDIG varmt vann opp i luften ute å se hva som skjer. Her var det også mye undring. vi spurte barna hva dem trudde kom til å skje, og det var spennede og så hva som faktisk skjedde. Vi prøvde også med konditorfarge, det funket ikke på helt samme måte men litt :)
Barna har vist mye interresse for yoga i det siste. Vi har funnet en spesiell video som er laget for barn som barna stadig etterspør og da gjerne seinere på dagen.
Fin måte å koble av på og bruke kroppen. Barna er engasjerte og fler og fler blir med når det blir satt i gang.
Vi har også malt i januar. Barna fikk teste ut å male med duplo og har alle lage snømenn :) Ellers i januar har vi vært ute og kost oss med snø og is, laget snølykt, snøballer, slush, akt og mye mer. noen viser interesse for reggelleker som boksen går, haien kommer og rødt lys :)
Dette skjer i februar :
Student: uke 5 -7.
Eiril kommer tilbake som student. Hun skal være sammen med bjørnehula i tre uker. Da skal hun ha ett formingsprosjek sammen med barna og ellers være med på hverdagsaktivitetene våre.
Samisk uke: Uke 6: 05. - 09. februar
Denne uka er temaet samisk kultur i Norge, j.f Rammeplan for barnehager.
Samer er en gruppe urbefolkning i Norge, med eget flagg , eget ting og eget språk.
Dette blir en superspennende uke med blikk på kultur, språk og joik. Vi lager og spiser Gakkho og markerer den samiske nasjonaldagen den 6.2.
Forskerdag Tirsdag 13.02.
Det er tid for en ny forskerdag i barnehagen. Vi har felles samling på starten av dagen og etterpå går vi i grupper og forsker litt. Dagens forskertema er " De 5 sansene mine".
Rim og regle uker :Uke 8 og 9
Vi har fokus på rim, regler, rytme og stavelser disse ukene.
Vi tilpasser gruppene etter alder, modning og interesse. Slik at det skal bli gøy og interessant for alle.
Rim og regler er viktig å bruke gjennom HELE barnehagetiden, da rytmeforståelse og rimeferdigheter er viktig i forhold til lese og skriveopplæringen når den tid kommer.
Ved å bruke rim og regler leker vi med språket og vi inspirerer til å bruke språket.
Vi leker med tulleord, gamle og nye regler, bokmål og nynorsk.
Fortell gjerne rim og regler hjemme denne uken også, spør barna om de husker noen fra barnehagen? Det er gøy for både store og små.
Tema Vinter fortsetter
Vi fortsetter med teamet vinter. Det er utforsking av snø is og vann, eksperimenter, og formingsaktiviteter knyttet opp til temaet.
Spesielt for bjørnehula
Skidag: Onsdag 14.02
Bjørnehula reiser på skidag. Vi har fokus på glede og lek på ski. Vi koser oss med niste. Barna må være i barnehagen til kl 09. 00 denne dagen!
Ta med:
- Tursekk med niste og sitteunderlag.
- Esktra par votter i sekken.
- Ski og skisko( ikke staver).
- Gode og varme klær etter vær.
Vi har noe skiutstyr som kan lånes av oss ellers er det er mulighet å låne skiutstyr gratis på BUA( Barn -unge - aktivitet) avdeling Notodden. Gå gjerne inn på www.bua.no for mer info. Søk opp siden på facebook for åpningstider og ta turen innom "huset vårt" i kjelleren der.
Den kulturelle skolesekken Fredag 16.02.
Vi reiser til Yli på forestilling.
Fortelleren og dukkespilleren Kristin Aafløy Opdan kommer på besøk og har med seg ei billedbok og ei lita and. Sammen med barna vil hun lese, fortelle, snakke med barna og stille spørsmål.
I billedboka «Slem» av Veronica Salinas møter vi ei and som ikke får være med på leken. Opdan forteller historien ved å vise og snakke om bildene fra boka, og ved å spille ut scener fra boka ved hjelp av anda – en dukkefigur. «Slem» er en historie om mobbing og verdien av gode venner. Samtaler med barna om temaet utgjør en stor og viktig del av forestillingen.
Viktig at barna er i barnehagen senest kl 09 00 denne dagen!
Verdensarv på Yli: Torsdag 29.02.
Temaet denne gangen er Birkeland.
Det er viktig at barna er i barnehagen til senest kl 09 00 denne dagen!
Annen info:
- Husk å sjekke skapene for vått tøy. Ta med vått tøy hjem.
- Foret regntøy og regnvotter er fint å ha i skapet.
- Ha gjerne flere par votter i skapet, de blir fort våte om dagen:)
- Husk skiftetøy i skapet. Sokker, truser, bukser,gensre, ulltøy.
- Skriv opp om barnet skal ha vinterferie i uke 8. Lapp kommer i garderoben.
- Planleggingsdag 13 . Mars - barnehagen stengt.
- Fint om barna er i barnehagen til 09.00 hver dag, da starter dagen med opplegg, samling eller lek.
DERSOM barnet kommer seinere på dagen, er syk, fri o.l , er det viktig at det gis beskjed om dette på kidplan. Vi organiserer dagen utfra hvor mange barn som kommer og dette er utfordrende å få til på en god måte om vi ikke har oversikt.
Mvh Linda, Inger, Manh, Anne Sofie og Anne.