Tilbakeblikk på September
I september har det vært mye god lek på avdelingen. Vi merker at barna som har byttet avdeling eller gruppe har blitt trygge og kjent. Det er en glad gjeng med mye humor og glede.
Brannvernuke:
I september har vi hatt brannvernuke. I samlinger har det vært besøk av lille Bjørnis, vi har hatt formingsaktiviteter, brannøvelser og sett noen episoder med Bjørnis på storskjermen hos månebarna. Kuben oppe på Neptun har blitt gjort om til brannstasjon. Her har det vært brannhjelmer, lekebrannslukkingsapparater, brannbiler av grønne kasser og mange brannmenn som slukker branner. Barna har hatt god rollelek under brannvernuka. Det har også vært gjennomført brannøvelser i barnehagen og barna har vært raske og gode til å gå ut av barnehagen og stille opp på møteplassen på parkeringen. Brannvern er et tema som barna på Neptun synes er spennende. Det er mange gode samtaler om temaet, lek og utforskning. Barna er opptatt av hva man kan gjøre når det brenner, eller man hører brannalarmen si i fra til en voksen, gå ut, ringe 110, kanskje kommer Bjørnis med brannbilen. Barna var flinke under øvelsen, noen syns det var litt høy lyd og noen undret seg over hvor egentlig brannalarmen var?
Språkmiljø.
I løp av september har også språkmiljøet vært i fokus på avdelingen. Det har vært språkkgrupper med spill, lotto og mattekasse. Vi har lest masse bøker, bøker er alltid tilgjengelige for barna på avdelingen. I samlinger denne måneden har vi lest og snakket sammen blant annet om Bukkene Bruse og selvsagt Bjørnis. Barna liker å se på bildene i bøkene vi leser og er opptatt av hva de kan se. Det er ofte litt filosofering over bildene. Dette er god språktrening. I forbindelse med friluftsuken ble det mange samtaler om natur, skog og dyr. Hvilke dyr bor i skogen nær oss? Bjørnehula lagde plakater om dyr i nærmiljøet og det ble mye undring, samtale og begrepslæring. Under brannvernsuken hadde vi mange bilder relatert til temaet på avdelingen, da spesielt på kuben vår. Her hadde vi bilder av flammer, brannmenn, brannslukkingsapparat, øks, walkie talkie, hus med røyk og flere andre brannrelaterte bilder. Bildene har ført til ny begrepslæring for mange og bidratt til utforsking og lek med språket. "En av barnehagens fremste oppgaver er tidlig og god språkstimulering. Personalet skal tilby varierte og tilpassede språklige aktiviteter til barna. vi er opptatt av å legge til rette for positive og trygge arenaer, lekekroker, aktivitetsgrupper, lekegrupper..." (Årsplan Sætrebo barnehage - 2023-24).
Liv og røre:
Vi er med på Notodden kommunes felles prosjekt om liv og røre i barnehagen. På Neptun har det i utetiden i september blitt satt i gang mange aktiviteter for å få opp puls og fart i leken. Det har vært mye regellek slik som haien kommer, boksen går og alle mine duer kom hjem fra fjellet. Dette er leker de eldste barna finner morsomme og som de har begynt å etterspørre mye selv når vi kommer ut. Matlaging er også populært, barna er med på å dele opp grønnsaker, måle opp, smøre på, steke og være med i matlagingen. Da er det ofte godt å spise maten etterpå også.
Planer fremover
Stine Sofies Stiftelse
Barnehagen er med på kurs om vold og overgrep arrangert av Stine Sofies stiftelse. Her er to representanter fra barnehagen på 3 kurssamlinger og tar med kunnskap og arbeidsverktøy om temaet tilbake til barnehagen.
Du, jeg og våre følelser
I uke 40 og 41 har vi tema du jeg og våre følelser i forbindelse verdensdagen for psykisk helse 10 oktober.
Årets kampanje av Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende. En av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse eller seksuell identitet. Er arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen? Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å lage plass til flere.
På avdelingen vil vi bruke grønne tanker og røde tanker, sammen med bamsene som hører til.
Fokus i denne perioden blir følelser, inkludering, fellesskap og psykologisk førstehjelp.
- Empati, sette oss inn i andres følelser
Hva kan vi gjøre for andre slik at de skal ha det bra
«Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing». Rammeplan for barnehage
Vennskap er også noe vi kommer til å snakke mye om i disse ukene. Å ha en venn skaper trygghet og gir økt selvfølelse. Venner er viktige for barns trivsel og utvikling. Barna må få en opplevelse av å være en del av felleskapet og barnegruppa, at han eller hun er betydningsfull og har en rolle å fylle.
«Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser».( Rammeplanen 2017).
Link til reportasje:
https://www.verdensdagen.no/reportasje/tips-til-a-markere-i-barnehager
FN uka
I uke 43 har vi FN uke i barnehagen. Denne uka fokuserer vi på barnas rettigheter; FN`s barnekonvensjon
FNs konvensjon om barnets rettigheter (Barnekonvensjonen) er en internasjonal avtale om barns rettigheter. Barnekonvensjonen er også kalt barnas egen grunnlov.
Barna får en begynnende forståelse for hva dette er og hva det inneholder.
På Neptun har vi ekstra fokus på 3 av barnas rettigheter fra barnekonvensjonen:
1) Alle barn har rett til å gå på skole (fin rettighet å samtale om for skoelstartene våre)
2) Alle barn har rett til lek, fritid og hvile
3) Alle barn er født frie og er like mye verdt.
Vi bruker plakater som illustrerer barnas rettigheter til samtaler på samlinger, leser bøker, hører sanger og ser enkelte filmer fra redd barnas rettighetsslott som beskriver barns rettigheter.
Elgjakt
Bjørnhulebarna skal på den tradisjonelle elgjakten, hvor alle Bjørnhulebarna til Kattekleivbarnehagene møtes. Vi lager på forhånd jaktvåpen, og snakker om elgjakt, hvor kjøttmat kommer fra og bruk og forvaltning av naturressurser. Vi drar på spennende jakt i skogen, og møter mange rare elg og andre skapninger. I rammeplanens kapittel om Kropp, bevegelse, mat og helse står det at barnehagen skal " bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid".
Personal
I slutten av måneden kommer Inger tilbake i sin stilling som barnehagelærer. Susanne er fortsatt på skolen, men er innom og hilser på.
Vi får inn en ny vikar som heter Anne Sofie og hun er barnehagelærer. Suzan får praksisplass hos oss 4 dager pr. uke og har en dag med skole.
Kristin har siste dag i barnehagen 31.10., og 01.11. begynner Ina som barnehagelærer på Neptun. Hun har tidligere hatt praksis fra USN på Sætrebo, og har jobbet i et vikariat på Yli.
Linda har søkt og fått jobben som pedagogisk leder. Hun fortsetter primæransvaret med månebarna, men er fra. 1.11 øverste leder for hele Neptun.
Husk:
Utviklingssamtaler:
- Vi er i gang med utviklingssamtler. Om dere ikke har satt dere opp på samtale - si i fra så ordner vi tid.
Ta med drikkeflaske:
- Har barnet ikke flaske i barnehagen? Ta med en flaske merket med navn på flaske og lokk. Må kunne vaskes i maskin.
Klær etter vær:
- Husk å se etter at barnet har nok skifteklær i skapet.
- Ta med vått tøy og våte sko hjem til tørk.
- Kjekt å ha: Fleece sett, regntøy, støvler, regnvotter og parkdress i skapet.
Høstferie:
- Si i fra på kidplan om barnet skal ha høstferie
Foreldremøte 3.10 kl 18 00 på Yli
Info ligger på tavla. Meld dere på i kalender👌🏻
Verdensdagen:
På Verdensdagen for Psykisk helse 10.10. blir det tradisjonen tro vaffelservering ute i barnehagen i hentetiden.
2. klasse studenter fra USN får vi i uke 42, 43, og 44
Vi takker for tre fine uker med Henriette som går på 3. BLU. Lykke til videre:)
Mvh Linda, Susanne, Anne, Manh og Kristin :)