Hei :)
Og vipps så var mai måned over. Vi har hatt mange dager med sommer og sol, og store og små har fått ladet batteriene litt ekstra denne måneden grunnet røde dager.
I Mai måned har vi hatt forbredelser til 17 mai, samlinger hvor vi har snakket om det norske flagget, sunget nasjonalsangen og ikke minsten øvd på å gå i tog. Barna fikk også med seg flotte 17.mai kreasjoner hjem som de hadde laget.
Vi avsluttet temaet eventyret om pannekaka i begynnelsen av måneden. Barna har tovet pannekaker som de skal få med seg hjem, og den aller siste dagen spiste vi pannekaker til lunsj.
Ellers har vi hatt mange fine sommeraktviteter, laget håndavtrykk-blomster (Se vinduet i vinterhagen), bier, plantet gressløk, hinderløype ute, mye ute tid og vi øver til fargefesten i samlingene.
Tusen takk til alle som gjorde en kjempe innsats på dugnaden vi hadde 11.mai.
Tegneutvikling:
Barnetegninger – Rabling
Barns første tegninger er på fagspråket kjent som rabling. Rabling bærer preg av tilfeldighet og store svinger med armen, noe som samsvarer med barnets motoriske utvikling. Av forskere betegnes rabling som en meningsfylt motorisk aktivitet. Mot slutten av rablestadiet begynner barnets strek å bli mer kontrollert og det vil ofte kunne navngi hva det tegner. For eksempel mamma, pappa eller bil. Når barnet begynner å fortelle hva det skal tegne, før det begynner å tegne, tyder dette på at barnet har utviklet et indre bilde av motivet det ønsker å lage
Barnetegninger – Hodefotinger kommer til
Etter hvert utvikles barnets kognitive ferdigheter seg stadig mer, og det tilegner seg en mer presis finmotorikk. Nokså samtidig utvikles tegningene. Nå kan vi se at barnet begynner å tegne hoder. Ut fra hodene stikker bena. Disse tegningene kalles hodefotinger. Hodefotinger kommer tidlig i førskjemastadiet. Mennesket er ofte det første klare symbolet et barn tegner. Kunstprofessor Viktor Lowenfeld (1903-1960) tenkte at kanskje barnet prøver å tegne seg selv. For dersom man ser rett frem, så blir kanskje armer og bein ekstra tydelige? Den samme Lowenfeld mente at vi som voksne må stimulere barnets tanker, følelser og evne til å oppfatte når det tegner.
Barnets personlige formspråk blir til i møter med omverdenen
Barnet ditt vil etter hvert utvikle et personlig formspråk. I denne prosessen blir barnets uttrykk til sammen med opplevelser og inntrykk det møter. For å støtte barnets uttrykk gjennom tegning er det flere ting du som foresatt kan gjøre. Hovedsakelig å være der sammen med barnet. Først, husk at fotografilikhet ikke nødvendigvis er målet. Det trenger ikke være et mål i det hele tatt, men mange barn vil prøve å «kopiere» noe ned på arket. Respekter barnets uttrykk. Ikke forsøk å endre dette. Vær en samtalepartner, oppfordre barnet til detaljert observasjon. Gjennom spørsmål vi du kunne åpne nye dører for barnet, så kan barnet selv gå gjennom.
Gi barnet noe interessant å se på. Vis frem ulike formuttrykk. Gå på kunstutstilling. Det er også mulig å se på digitale kunstutstillinger. Munch museet lanserte sin egen digitale utstilling våren 2020, og mange andre kjente museer har gjort det samme. Da kan du bo hvor som helst, og likevel se kjente og suksessrike kunstnere med vidt forskjellige uttrykk. For barnet kan det være positivt å se at det finnes mange forskjellige måter å uttrykke seg på. Det kan bidra til å fremme barnets eget uttrykk, og ikke minst interesse for kunst. Det finnes utallige muligheter for inspirasjon. Å delta i tegneaktiviteter med barn er positivt for alle parter!
Fra Rammeplanen for barnehager-17: Kunst, kultur og kreativitet
"Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk".
Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna
- har tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer
- tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne
- møter et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykksformer og utforsker og deltar i kunst- og kulturopplevelser sammen med andre
- bruker ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk
- opplever glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet.
Juni måned:
Mangfoldsmåned
Vi markerer ulikheter, språkvariasjoner, ulike levesett, kjærlighet, PRIDE, ulike funksjonsnedsettelser, ulike egenskaper, ulike nasjonaliteter, ulik kjønnsidentitet, ulikt utseende, kultur og matvaner.
Inni er vi alle like, alle er like mye verdt og alle er like betydningdfulle.
Dette er 3 uker der MANGFOLD er fokus.
RESPEKT - TOLERANSE - RAUSHET - SOLIDARITET
Siste dagen går vi i regnbuetog ned til Matkroken og opp igjen, med musikk, flagg og maling i fjeset:)
Hurra for mangfoldet og hurra for at vi kan være den vi er:)
5.juni kommer det 3 nye barn fra kattekleiv barnehage som skal begynne hos oss. Vi ønsker Noah, Håkon og Haakon velkommen til oss. De får også med seg en ansatt fra kattekeliv i starten.
2020-barna vil ha "bli kjent dager" på Neptun. Her vil de være sammen med en gruppe av månebarna på Neptun og en ansatt.
Viktig informsjon:
*8.juni er det besøksdag for nye barn som starter til høsten 2023
*20.juni Fargefest (sommeravslutning)
Det er meldt stor sol og varmt framover!
*Husk at alle barna må være smørt med solkrem når de kommer i barnehagen.
*Ha tskjorte, shorts og solhatt i skapet.
*Barna kan gjerne ha en drikkeflaske i skapet sitt til å ha ute, husk å merk med navn.
Sommer hilsen fra oss på Tellus