Månedsbrev for Neptun - April

April er her. Det er mye morsom lek på avdelingen om dagen. Det flyttes, bygges og lages nye verdener og barna kan leke lenge i miljøet de lager seg. Ute blir det akt mye, og vi finner på aktiviteter med fallskjerm, hinderløyper og regelleker. Når det er mildværsdager blir det fart i bøtter, og spader. Det lages demning, kaker, og mat i mange varianter. Mange barn er borte å titter inn i sykkel boden, og prøver å hakke vekk isen så sandkassen skal komme frem. Vi håper April får bort snøen så andre morsomme uteleker kan tas frem igjen.

Tilbakeblikk på Mars

 Rim og Regler:

I mars hadde vi en hel uke der fokuset var på rim og regler. Hver dag i samling utforsket vi rim og regler i ulik form. Barna klappet stavelser, var med på å lære nye regler, vi fant ord som rimet og leste bøker med rimord. Den ene dagen hadde vi aktivitetsdag ute i barnehagen med rebusløp om rim og regler. Det var masse tull og tøys med språket denne uken, det har også fortsatt i ettertid og vi ser at barna på eget initativ tøyser og fabulerer mye med språket. 

«I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, sym­boler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling»
(Rammeplan for barnehagen, 2017, s. 47 og 48)

 Forberedelser og undring:

Påske og Ramadan

I mars har det vært mye undring på Neptun. Mange barn forbereder seg på at påsken nærmer seg og andre på at Id nærmer seg. Det har vært mye undring over at vi feirer og markerer forskjellige høytider og dager i barnehagen. At alle har forskellige tradisjoner og tro. Barna snakker sammen og undres sammen med voknse over ulikeheter og likeheter mellom dem, og mellom familier. Ingen er helt like. 

 Påske:

Mot slutten av mars har vi satt i gang med forberedelser til påsken. Det har vært stor aktivitet på påskeverkstedene våre. Barna er kreative og bruker fantasien i prosessen. Underveis mens vi ordner med pynten snakker vi sammen om påsken, hva skjer i påsken, hvilke trasisjoner har vi i påsken, hvorfor er egentlig påskekyllingene gule? Det er mye undring og mange forklaringer på mye. 

 

Ramadan:

Mens mange av barna har begynt å tenke på påsken, er det andre barn som tenker på Ramadan og spesielt Id om dagen.  Ramadan har vi også markert på avdelingen. Vi har sett film fra nrk super om barn som feirer id hjemme. Noen har også begynt med å lage id kort. Underveis har det blitt snakket om hvilke trasisjoner det er under ramadan, det har vært mange fortellinger og forklaringer. 

 

Magisk dag: 

Det kom en overraskelsesdag på slutten av mars. Barnehagen ble til sjørøverbarnehage. Det var mange både barn og voknse som ble overrasket på morgenen. Dagen startet med sjørøverforkost, så var det fellessamling om en sjørøver som stjelte en skatt og gjemte den. Flere barn letet hele dagen etters skatten, men den var godt gjemt. Det var sjørøver aktiviteter og sjørøver mat. Slike dager inspirer til mye god lek. Gjennom at det skapes felles opplevelser dannes et utgangspunkt for felles lek. Det var mange barn som var sjørevere på jakt etter skatter denne dagen. Et fint utgangspunkt for at flere kan knyttes sammen og få felles lek og opplevelse på tross av at de ellers kanskje har ulike interesser og utgangspunkt. Det ble mye lek, gøy og fantsi denne dagen. 

 

 

Satsningsområde 

Sosial kompetanse:

"Forskning viser at barn som ikke er sosialt inkludert, lettere risikerer å bli utsatt for mobbing. Arbeidet med inkludering, sosial kompetanse og mangfold er derfor svært viktig. Sosial kompetanse er evnen til å være i samspill med andre i ulike situasjoner og omgivelser. Det å kunne forholde seg til andre mennesker på en hensiktsmessig måte omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles i sosialt samspill. For
barnehagen handler det om å legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna, gi barn omsorg og lære å verdsette egne omsorgshandlinger. Vi må støtte barna slik at de etablerer gode vennskapsrelasjoner, for vennskap beskytter."(Årsplan, 2022/23)

 

Rammeplanen sier at: «I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov».(Rammeplanen 2017)

Barn kan prøve ut og eksperimentere med sosiale ferdigheter i lek og annen aktivitet sammen med andre barn og voksne.

På Neptun jobber vi hver dag med å utvikle barnas sosiale kompetanse. Leken har stort fokus i hverdagen vår. Barn utrykker seg gjennom leken – personlighet, interesser, humor og glede kommer frem.  Vi lærer barna og kjenne gjennom leken, å kjenne barna er vesentlig for å på best mulig kunne legge til rette for hver enkeltes utvikling av sosial kompetanse.   Rammeplanen sier at leken skal « være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.»(R17)

Når vi leker deler vi oss alltid i mindre grupper der de voksne er aktivt med og kan veilede barna i samspillet dem imellom. Oppstår det konflikter i leken veileder og stætter vi barna til å løse dem på best mulig måte.
Dette gjennom å bekrefte barnas følelser, hjelpe dem til å sette seg inn i andres følelser, og gi dem alternativer til hensiktsmessige måter å formidle sine ønsker på. Vi støtter barna i å sette egne grenser og respektere andres grenser. Ofte undres det sammen med barna over hva vi kan gjøre for å bli enige, for å helpe de som står utenfor, eller for å sammen finne løsninger for å komme videre i leken. 
Vi skal ikke bli kvitt konflikter, men være der for å hjelpe barn å håndtere de (Sondre Bjaaberg). På denne måten utvikler også barn empati, blir løsningsorienterte, føler mestring og bygger opp om et positivt selvbilde.

Vi har fokus på følelser i hverdagen. Arbeidet som ble inneldet med Psykisk helse uke i uke 40 og 41 blir videreført gjennom året. I det daglige beskrives følelser med ord, barna får hjelp til å uttrykke sine føleleser, og blir møtt på at alle følelser er lov. 

Voksne på avdeling er i det daglige er bevisst barns følelser, beskriver følelser barna har og følelser andre barn har. Hva kan vi gjøre for at andre skal føle seg bedre.  Arbeid med både bøker, aktiviteter og samtaler om røde og grønne følelser hjelper barna med å forstå og sette ord på egne og andres følelser. Dette tas opp med jevne mellomrom på avdeling i samlinger, aktiviteter eller ved behov i løp av dagen. 

Personalet arbeider med egne holdninger og væremåter. Vi er rollemodeller, måten vi forholder oss til hverandre og barna på fanger barna opp og blir en del av deres sosiale holdninger.

" Barnehagen skal bidra til at alle barn får en god barndom preget av trivsel,vennskap og lek. Små barn forstår ikke omfanget av konsekvensene dårlig oppførsel mot andre kan ha, derfor trenger barn å oppleve mestring sammen med trygge voksne som kan veilede og lære de på veien. Ved å ha fokus på å være en autoritativ voksen i møte med barna, legger vi et godt grunnlag fortrygghet, samt styrke barnas selvfølelse."(Årsplan 2022/23). 

 

Dette skjer på Neptun i April: 

Vi markerer Ramadan og Id:

21 April er det Id feiring for flere av barna på Neptun. Vi markerer Ramadan og Id på avdelingen. Vi prater sammen rundt hva Ramadan og Id er, ser kortfilm fra nrk super om barn som feierer Ramandan hjemme og vi lager id kort.
"Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet." (Rammeplan, 2017)

 

Beredskapsuker uke 16 og 17

Disse to ukene tar vi aktivt i bruke det pedagogiske opplegget ved å bruke Henry.  Målet vil være å bli kjent med og få kunnskap om førstehjelp. Vi øver på stabilt sideleie på hverandre, og hva vi gjør hvis noen blir skadet.
Vi øver også på å «ringe» til brann, politi og ambulanse. Gjennom lek er fokuset sykehuslek, ambulanse, helsestasjonen og legekontor.

 

Den lille bjørnis bamsen kommer også innom på besøk, i tillegg til Henry. De kommer med mange gode råd om både brannvern og førstehjelp. Vi kommer til å bli kjent med sangene og videosnutter som tilhører Bjørnis og Henry.Dette er nødnummersangen, denne er kjent for barna og en fast liten sang vi har under beredskapsukene. Det blir lett å huske nummer til de ulike nødetatene og nummerene i sangen uttales på riktig måte. Det er forskjell på å ringe 1 - 1 - 0 og 110. 

 

Tema vår: 

Vi fortsetter med tema om våren. 

Vi snakker med ungene om forandringer som skjer ute i naturen på denne tiden av året. Vi ser på bilder og bruker ipad for å lære om vårtegn. Når vi kommer ut i barnehagen eller er på turer i nærmiljøet, er vi på jakt etter vårtegn vi snakker om i barnehagen. Vi hører på fuglelyder og snakker om trekkfugler og standfugler. Vi tar utgangspunkt i barnas interesse for det som skjer i naturen på våren og utforsker naturen sammen.  I samlingene hører vi fortellinger om våren og naturen.

 

Miljø:

Rammeplanen sier at i barnehagen skal legge til rett for at "Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen."(Rammeplan207)Nå som snøen smelter er det mye søppel som kommer frem og en fin tid for å hjelpe naturen litt. Vi tar med oss ekstra poser på tur og rydder opp litt på veien. Vi snakker sammen om miljøet og viktigheten av kildesortering. 

Vi har fokus på miljø i samlingene, synger sanger og ser Kråkeklubben. Den hander om barn som passer på naturen. 

 

 

 

Bjørnehula 

Svømming 17.04

Bjørnehula reiser på svømming. Det er alltid morsomt:)

Verdensarv 27.04 

Fortsettelse på verdensarven. 

 

VIKTIG INFORMASJON:

 

Foreldresamtaler 

Det er tid for foreldresamtaler for Neptun. Bjørnehula har samtaler i uke 16. Månebarna har samtaler i uke 17 og 18.  Det blir lagt ut  tider for samtale på Kidplan. Sett dere opp på tidspunktet som passer. Si i fra om dere ikke får det til, så veiledeer vi deg. Om tidene ikke passer, ta kontakt så finner vi en ny tid. Dersom dere ikke hadde samtale i høst, vil vi at du har det nå på våren. Vi snakker om ditt barns trivsel og utvikling og du har selv mulighet til å snakke om det du har på hjertet.

Klær som er lurt å ha i barnehagen!

  • Regntøy, tynn dress og tykk dress 
  • Ull/fleece
  • Tynn lue/pannebånd
  • Votter/regnvotter
  • Støvler
  • Husk nok skift! Barna blir fort våte og når vi skal være ute er det ofte behov for mer enn 1 skift. 

Viktig at dere sjekker om sko og støvler er våte, slik at dere får tatt det med hjem og tørket de til neste dag. Vått tøy skal tørkles hjemme og ikke i barnehagen.
Det er mange barn i barnehagen og det blir fuktig i garderoben med alt det våte tøyet (vi opplever ofte at tøy er tørt på utsiden, men vått inni) , så vi trenger at hver familie tar ansvar for tørk selv hjemme.

 

Viktig å huske:

- PÅSKESTENGT 5, 6,7 og 10. april. 

Viktig info:
   Les referat fra SU møtetpå tavla Kidplan.
   Viktig informasjon som gjelder alle. 

- Foreldremøtet for MÅNEBARN
  Tirsdag 18.04.2023 Kl 18 00 - 20 00

   Foreldremøtet vil bli holdt på Yli.
   I kalenderen er det lagt inn påmelding, så gå inn og meld dere på.
   Viktig arena for foreldresamarbeid:) 

- Foreldremøte for Bjørnehula
  Tirsdag 25.04.kl 18 00 - 20.00
 
 Foreldremøtet blir i barnehagen.
   Gå inn på kalender og meld dere på. Myue viktig informasjon om
   planer fremover, spesielt for de som ikke har hatt barn hos oss før
   siste året.

- STENGT 1.mai og 19 Mai (planleggingsdag)

- Studentene har i denne omgang takket for seg. I tillegg til Celine, har vi en ny vikar
   som heter Kari. Vi er svært fornøyd med henne og hun synes det er spennende, gøy
   og fint å være i barnehagehverdagen med verdens beste barn:)

- Dugnad 11.05.2023 kl 17.00-19.00 

  Vi "rydder opp ute" og har det hyggelig sosialt. Du trenger godt humør, arbeidslyst
  og hageredskap om du har:) Eget skriv kommer.

 

Mvh Neptun: Kristin, Susanne, Mahn og Linda  :)