Barna har fine dager med mer uteliv, og er spesielt glad i å leke med smeltet snøvann om dagen. Det blir til små fiskedammer, slush, te og kaffe i koppene, gryteretter, og røres, blandes og utforskes. Fortsatt er det full aktivitet i akebakken, så mye at vi har sett at det blir noen slitne buksebaker. Men det er godt å få utfolde seg fysisk, og oppleve spenning og mestring. Ellers har det allerede begynt å dukke opp et småkryp eller to, og barna vet hvor de skal lete for å se om det er noen insekter som våkner til liv etter vinteren. Blant annet har larven til Bløtvingen dukket opp, og vi har sett på bilder av hvordan den blir som "voksen". Hestehoven er en av de aller første vårblomstene våre, og vi kommer til å holde utkikk etter når vi får se det første gule vårtegnet titte frem. Vi regner med å finne noen i løpet av denne måneden :)
MARS
- STUDENTER
Janne og Håvard fra 1BLU ved USN er tilbake, og tilbringer 5 uker sammen med oss. De får prøve seg på det meste i barnehagehverdagen, og har flere oppgaver med aktiviteter med barna å gjennomføre i løpet av denne perioden.
- RIM OG REGLER - uke 10
Vi har fokus på rim, regler, rytme og stavelser dene uka. Vi tilpasser aldersgruppene, modning og interesse.
Rim og regler er viktig å bruke gjennom HELE barnehagetiden, da rytmeforståelse og rimeferdigheter er viktig i forhold til lese og skriveopplæringen når den tid kommer. Ved å bruke rim og regler leker vi med språket og vi inspirerer til å bruke språket.
- PLANLEGGINGSDAG 17.03. - BARNEHAGEN STENGT
- ONSDAG 05.04. - BARNEHAGEN STENGT
- GI BESKJED OM BARNA SKAL HA PÅSKEFERIE SÅ TIDLIG SOM
MULIG
- KLÆR:
Vi er nå i en overgangsperiode fra tykt til tynnere tøy. Men enn så lenge er det både kalde dager og morgener/ettermiddager, og perioder med god varme midt på dagen. Det betyr at vi har behov for alle typer klær til barna nå, fra vinterdresser/klær, til regntøy, støvler, og tynnere bukse/jakke/dress. Det er fint med tykke og tynne luer/pannebånd, og tykke votter og regnvotter. Spør om dere lurer på noe!
- FORELDREMØTE 18.04., 18.00 - 20.00 på YLI- HOLD AV DATOEN :)
- PÅSKE
Vi skal ha påskeverksted, aktiviteter og fortellinger knyttet til påske, og lære litt om påsken.
Barnehagen skal:
- gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen. Rammeplan for barnehager, 2018
AKTIVITETER OG TURER I FEBRUAR - en liten evaluering
MED SAMISK BLIKK:
"Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet." Rammeplan for barnehager 2018
Vi opplevde at barna var veldig interessert i å høre og lære om samefolket og deres kultur, gjennom blant annet eventyr, bøker, musikk, samlinger, samisk barnetv, og Salabys fakta, spill og læring tilpasset barnehagebarn. Mange av barna hadde mye spørsmål knyttet til hvem samene er, og fikk en bedre forståelse av dette i løpet av uka.
"HELE MEG"
Rammeplanen for barnehager slår fast at barnehagepersonalet skal bidra til at barna utvikler et bevisst forhold til retten til å bestemme over egen kropp og respekt for andres grenser.
Vi har nå i februar på personalmøter fått en innføring i temaet "HELE MEG", og materiellpakken som er utviklet for å snakke med barnehagebarn om blant annet kropp, seksualitet, grenser, selvfølelse, gode og vonde hemmeligheter, kjærligher mm. Vi kom ikke i gang med temaet sammen med barna i februar. Vi er innom disse temaene når det kommer opp, men selve materiellet har vi brukt tiden nå på å bli kjent med og begynner å jobbe aktivt med fremover.
FORSKERDAG
"Barna får på ulike stasjoner erfare, lære, utforske og utvide sin forståelse av et fenomen eller materialer. Barn er nysgjerrige av natur og det er viktig at vi støtter barna i å bevare den egenskapen. Hva er det som gjør at..? Hvordan kan vi klare å..? Barn ønsker å lære og det er vår jobb å inspirere, slik at barn vil vite mer. Barna er små forskere disse dagene og de voksne er professorer som går inn i rollen sin."
Fra årsplanen til barnehagen
Forskerdagen ble som vanlig en suksess, med mange opplevelser, eksperimenter, forskning, begeistring, overraskelse, undring og læring! Se bildemappe i Kidplan med beskrivelser av hva vi gjorde denne dagen. Linda på månebarna hadde en morsom samling med alle tilstede før vi gikk i ulike forskningsgrupper.
KARNEVAL
Karnevalet var også noe barna gledet seg til, og var veldig fornøyde med! Glade barn hele dagen, som fikk mange opplevelser gjennom lek, aktiviteter, samling, ansiktmaling, mm. Farger, glede og fellesskap var gjennomgående for dagen. Barna gikk inn i rollene, fikk leve seg inn i leke- og fantasiverdenen for fullt, og fikk mye positiv oppmerksomhet fra de andre. Det var veldig mye rollelek dagen gjennom, og mange ville ha på seg kostymet sitt under dressen da vi var ute etter lunsj, og fortsatte leken der.
SPRÅK OG SPRÅKGRUPPER
Språkgrupper går både etter oppsatt plan, og innmellom mer spontant når det byr seg anledninger. Det har vært mye god språkutvikling nå i vinter, og særlig nå i februar. Det gjelder de fleste, enten det er rent norskspråklige eller flerspråklige, og i alle alderstrinn på Neptun, og vi ser at mye arbeid med språk med barna bærer frukter. Dette fortsetter vi med videre.
TURER
"Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider". Rammeplan for barnehager 2018
Barna på Neptun er på tur året rundt, både månebarn og bjørnehulebarn og februar har ikke vært noe unntak. Vi har spist inne på kalde dager, for at barna skal få spist mat og kose seg med den uten stivfrosne fingre.
Det øves i garderoben på å finne ut av hva man trenger å ha på seg, og det gjøres noen erfaringer rundt dette. Det har vært turer i skogen, i byen, hjembesøk, til universitetet, og med ulike mål for turene. Felles opplevelser, samhold og aktivitet er i fokus. Det fungerer fint med delt Neptungruppe på turdager. Da er det blant annet lettere å snakke med alle barna underveis om det vi ser og opplever.
SATSINGSOMRÅDE
SPRÅKETS VERDEN
Som nevnt jobber vi mye i og med språkgrupper. Vi har en viktig oppgave i barnehagen med å stimulere den norskspråklige kompetansen til barna. Hjemme er det viktig at barna bruker morsmålet sitt. I barnehagen ser vi at barna synes det er spennende med språk. De lærer ord av hverandre, teller sammen på flere språk mm. Dette er positivt for et inkluderende fellesskap, og stimulerer også språksansen. Arbeidet med språk oppstår både planlagt som f.eks. i språkgruppene, og spontant i aktiviteter som oppstår hvor det er naturlig å være ekstra bevisst potensialet for språklæring. Eksempler på språkstimulering som vi bruker mye på avdeling er fortellinger og eventyr, hvor vi benytter konkreter, bilder, dramatisering med oss selv og barna i rollene og eventyrkasser. Musikk, sang og gjenkjenning av lyder bidrar også til språkstimulering. Vi har dagtavler med dag, vær, klær og lignende. I tillegg har vi månedens tema og ord fra snakkepakken, som vi bruker i samlingene. I lekegruppene bidrar vi voksne med innspill, og til å sette ord på hva som skjer. Det er populært med brettspill, særlig hos de eldste, noe som benyttes flittig i gruppene. Her er det mye læring da barna også bidrar mye selv ovenfor hverandre, og hjelper med å finne ordene - som i Villkatten.
Månebarna har ukentlige språkgrupper der målet er lek med språket. Vi tar i bruk materiell som stimulerer fantasi, begrepslæring, språkforståelse, matematikk, samspill og mer. I Bjørnhula er barna nå veldig interessert i bokstaver, og prøver seg på litt lesing og skriving. Vi gir dem utfordringer tilpasset alder, nivå og interesse, og legger til rette for at både muntlig og skriftlig språk skal oppleves som gøy og gi mestring. Vi ser at både de rent norskspråklige og de flerspråklige har hatt stor utvikling den siste tiden. Vi har derfor også fokus på å utvide ordforrådet og begrepsforståelsen ved å benytte ord barna ikke kjenner så godt. Vi ser at de er nysgjerrige på ordene, spør mye om hva de betyr, og prøver dem ut selv i bruk i talen. Vi samtaler mye med barna, og oppmuntrer dem til selv å sette ord på følelesr, opplevelser og det de har rundt seg. Når barna opplever språket som et godt verktøy til å kommunisere egne tanker, følelser, behov og blir forstått i lek, har det en positiv effekt på det sosiale. Det blir mindre frustrasjon, og lettere å inkludere og inkluderes i lek. Vi fortsetter å jobbe aktivt med språk fremover, og det blir gøy å følge videre utvikling hos barna frem til sommeren.
Utdanningsdirektoratet sier følgende om språkutvikling i alderen 3 - 6 år:
"Fra treårsalderen kan barn i stadig større grad delta i samtaler om noe utenfor det som finnes eller skjer akkurat her og nå. Det vil si at de etter hvert behersker et såkalt situasjonsuavhengig språk. Barna har god nok innholdsforståelse av ord og ytringer til å skjønne meningen helt uten holdepunkter i situasjonen for øvrig. De kan da for eksempel delta i samtaler om ting som har skjedd, eller om noe som skal skje. Også i denne perioden øker ordforrådet vanligvis raskt. Barna benytter setninger for å uttrykke egne tanker, følelser og ønsker. Noen begynner å bruke fortidsform og uttrykker nektende setninger.
Mange blir mer interesserte i språkets form. De liker nye ord og tulleord, og de bruker ordene kreativt. Utviklingen går fra bruk av vide og generelle begreper til mer spesifikke. Først fra rundt fireårsalderen er barna vanligvis i stand til å forstå og bruke synonymer og antonymer, det vil si ord som betyr det samme og det motsatte. Det er også da de begynner å systematisere og klassifisere begreper i overordnede og underordnede kategorier. Etter hvert forstår og bruker barna ord for mer abstrakte fenomener, for eksempel differensierte følelsesuttrykk.
Ved fireårsalderen kan barna vanligvis uttale de fleste språklydene og lydkombinasjonene i enkle og kjente ord. Voksne som ikke kjenner dem, kan som regel også forstå det de formidler. Selv om mange barn behersker formsiden av språket godt i denne alderen, er det viktig å være oppmerksom på at det fremdeles kan ta lang tid før alle mestrer dette fullt ut. Noen språklyder og ord med mange stavelser og spesielle lydkombinasjoner kan det for noen være vanskelige å uttale, også for noen av de eldste barnehagebarna. Det samme gjelder mestring av grammatiske prinsipper og variasjoner.
Fra fireårsalderen blir språket utviklet og nyansert i stadig større grad. Barna forstår og bruker som regel et solid ordforråd, og de forstår og bruker mange funksjonsord som pronomener (jeg, meg, min, osv.) og preposisjoner (i, på, over, osv.). Ved fire- til femårsalderen blir vanligvis ordforrådet rikere og ordrekkefølgen i setningene riktigere. Utviklingen av forståelse for og bruk av avanserte ord og lengre og mer komplekse setninger er i stor grad avhengig av miljøet rundt barna og erfaringene de får. Barn i denne alderen kan vanligvis delta i lengre dialoger og fortelle egne fortellinger.
Først når barna er fem-seks år, begynner de å forstå ord i overført betydning. Da vil mange for eksempel forstå hva som ligger i uttrykk som en varm klem og å ha sommerfugler i magen. Mange begynner etter hvert å gjøre språket til gjenstand for bevisst refleksjon. De kan legge merke til ord som likner hverandre, høre hvilke ord som rimer, dele ord inn i stavelser og etter hvert høre hvilken lyd et ord begynner med. Barna blir med andre ord stadig mer opptatt av språkets form. Dette kalles språklig bevissthet, og det er et viktig grunnlag for å lære å lese og skrive."
Med ønske om en fin vårmåned - fra Susanne, Manh, Linda, Kristin og studenter