Månedsbrev for februar 2023

Månedsbrevet for februar måned er her!

Tilbakeblikk på januar:

I jaunar startet vi på eventyret om "Pannekaka". Barna har blitt litt kjent med eventyret gjennom eventyrboksen fra Snakkepakken, som inneholder konkreter, og vi har også brukt en litt annen versjon med bilder på flanellografen. Selve "Pannekaka" har barna også laget. De største fikk klippe ut "pannekaka" i papp, og limte på øyne og tunge. De minste fikk ferdig utklipt "pappakake", men fikk lime på. En hane har barna også laget. Der har de limt på fjær i mange fine farger. 

                     

Vinterbilder og vintertrolll har også vært en aktivitet vi har hatt i januar. Alt henger oppe på avdelingen, så ta gjerne en titt i hente tid. 

 

Februar måned på Tellus:

Med samisk blikk- I hele uke 6 har vi fokus på samer og deres kultur. Vi leker med konkreter, ser på bilder, blir kjent med nye ord og begreper og spiller lotto. Vi kommer også til å ha ulike aktiviteter ute knyttet opp mot dette temaet. 

" Barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap. Barnehagen skal by på varierte impulser, opplevelser og erfaringer og omfatte lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver. Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet". R-17

 

Forskerdag 14. februar

"Barna får på ulike stasjoner erfare, lære, utforske og utvide sin forståelse av fenomener eller materialer. Barn er nysgjerrige av natur og det er viktig at vi støtter barna i å bevare den egenskapen. Hva er det som gjør at....? Hvordan kan vi klare å....? Barn ønsker å lære og det er vår jobb å inspirere, slik at barn vil vite mer. barna er små forskere denne dagen og de voksne er professorer som går inn i rollen sin".  Årsplan 2022-2023

 

 

 Selvstendighet og mestring!

«At man, når det i sannhet skal lykkes en å føre et menneske til et bestemt sted, først og fremst må passe på å finne ham der hvor han er og begynne der. Dette er hemmeligheten i all hjelpekunst… Sitat: Søren Kierkegaard

Det er viktig å finne ut hva som er en passe stor utfordring for et barn, utifra utvikling og hva vi tenker barnet kan klare å mestre. Vi vil ikke at barna skal føle seg stresset eller redde for å ikke være gode nok. Det er heller ikke lurt å tilrettelegge så mye for dem at de ikke forventer noe som helst av seg selv. Hva barnet mestrer er helt individuelt og kan ikke måles opp mot hva andre barn klarer. 

I blant gjør vi ting for barnet som det hadde klart fint på egenhånd, fordi det går mye raskere enn hvis barnet skal gjøre det. Det kan for eksempel være å kle på, mate eller rydde bort lekene for det lille barnet, eller å pakke sekken, legge fram klær og smøre matpakken når barnet er større.

Det er lett å glemme at barnet får mye mer mestringsglede når vi bare hjelper til litt, og lar dem klare resten selv.

Når du klarer å gi barnet en oppgave som gjør at hun må strekke seg litt, gir det henne både mestringsfølelse og selvtillit til å klare nye utfordringer.

Barn har også godt av å oppleve ros og positive tilbakemeldinger, entusiasme og glede fra de voksne, når det er noe de klarer. Men de positive tilbakemeldingene må ikke bare komme når barnet lykkes med noe.

Det kan være vel så viktig å vise omsorg og forståelse for at barnet kan gi seg når hun har strevd lenge med noe, og humøret nærmer seg bristepunktet: «Nå har du holdt på lenge, det er flott. Nå er det fint at du gir deg. Det er helt ok at du ikke får til alt hele tiden, det er det ingen som kan.»

På Tellus jobber vi mye med selvstendighet og mestering. Av- og påkledning er en fine arena for dette. Vi oppfordrer dere foresatte til å la barna i mest mulig grad prøve å kle av og på seg selv. De aller minste kan begynne med å sette på plass sko, legge lue og votter på plass i skuffen sin. Barna blir så stolte når de klarer det selv. Det kan hende dere blir overasket over å se hva de faktisk kan :-)

"I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre". (R-17)

 

 

 

Planleggingsdag 14 mars- Barnehagen er stengt denne dagen!

 

 

 

Celine er ny vikar på Sætrebo. Hun er barne og ungdomsarbeider og jobber på Neptun, men dere vil nok treffe på henne. 

 

 

 

Hilsen fra alle oss på Tellus :-)