TEMA
HØST OG VINTER
Fokuset denne måneden vil være høst, med overgang til vinter. Det skjer mange forandringer ute i naturen, som er spennende og følge med på. Barna på Neptun trives godt ute i barnehagen og på tur, så her har vi mange ulike opplevelser.
Om fagområdet natur, miljø og teknologi sier Rammeplanen for barnehagen blant annet
"Personalet skal
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd"
SOSIAL KOMPETANSE OG LEK
I denne perioden vil vi jobbe enda mere med sosial kompetanse og lek i små grupper. Det er gjennom samhandling med andre i lek, og andre situasjoner at man lærer dette, sammen med nære og aktive voksne.
Sosial kompetanse er nøkkelen til trivsel i fellesskapet i barnehagen. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. Barn er sosiale helt fra fødselen, og de kommuniserer med voksne og hverandre både gjennom kroppslige og språklige handlinger. Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltaker som hevder sin plass.
Forskning viser at barns evne til å etablere vennskap i stor grad henger sammen med den sosiale kompetansen deres. Sosial kompetanse består av et sett ferdigheter som naturlig inngår i en helhet i barnas samspill, for eksempel selvfølelse, empati, prososial atferd, selvhevdelse og selvkontroll. Hvilke ferdigheter som er aktuelle, vil avhenge av situasjonen og sammenhengen. I relasjonene til voksne og barn i barnehagen videreutvikler barnet den sosial kompetansen som det trenger i relasjoner til andre mennesker generelt. Rammeplanen sier:
"Barna skal møtes med empati og få mulighet til å videreutvikle egen empati og evne til tilgivelse. Empati er evnen til å leve seg inn i en annen persons situasjon og forstå hvordan den andre har det. En som er empatisk, klarer å skille mellom egne og andres tanker og følelser."
Månebarna vil fortsette å dele seg i små lekegrupper der den voksne kan være tett på og støtte barna i leken, dette danner gode lekesituasjoner for barna der vi kan ha fokus på samspill og sosial kompetanse i leken.
Bjørnhula er ni barn og opp til tre månebarn på formiddagsgruppe. De er noe sammen til samling og aktivitet, men deler seg også i mindre lekegrupper.
LES MED MEG - uke 46
Denne uken har vi fokus på bøker og høytelsning i alle varianter.
Vi leser i og med bøker, gjennom prosjektor og på ipad.
Vi bruker bildebøker og bøker med mer tekst. Vi snakker om hva vi har lest og kanskje vi bearbeider inntrykket i form av sdkapende aktiviteter i etterkant.
Vi ser på begreper ikke alle barna kan og vet hva er og bruker kreativiteten vår for å forklare det med handling, situasjoiner eller ting. Her kommer også dialogisk lesing inn, noe som gjør at ord kan knyttes til handling eller en gjenstand. Vi fabulerer rundt det vi leser og bruker også bildene til samtale.
Denne uken oppfordrer vi dere foresatte til å ta frem bøkene og finne roen og all undring som finnes i disse. En fin måte å avslutte dagen på ved sengekanten eller sitte i sofaen sammen og lese på ettermiddagen. Å lese er svært viktig og utviklende for barn, men også eldre. Det er språkstimulerende, gir økt nærvær, ro, vi opplever felles oppmerksomhet og man må finne fokus, det stimulerer fantasi og vitebegjærlighet og gode bøker kan leses om igjen og om igjen:)
Til slutt kan kanskje barna "lese" for dere isteden:)
JUL
Julen begynner tidlig i barnehagen. Mot midten av November begynner vi med juleforberedelser i barnehagen. Vi har fokus på at juletiden skal være rolig og koselig for alle på avdelingen. Derfor tar vi oss god tid til juleverksted og andre forberedelser. Vi koser oss underveis og er i prosessen. Det er prosessen som teller - sansing, samtale, motorikk, undring og fellesskapet.
Et lite tilbakeblikk...
Dette rører seg på avdeling:
I oktober har vi hatt hele tre uker med psykisk helse som tema. På månebarna har vi hatt fokus på temaet følelser. Vi har snakket om hva som gjør oss glade, triste eller sinte. Vi har brukt røde og grønne tanker for å beskrive følelsene våre. Ved å hjelpe barna til å sette ord på tanker og følelser blir barna bedre kjent med seg selv og hverandre. Barna er blitt gode på å beskrive egne og andres følelser, og de er opptatt av hvordan vi kan trøste eller hjelpe om andre har det vondt eller er lei seg. Røde og grønne tanker tas inn i hverdagsspråket på avdelingen og er fint å bruke for å beskrive og sette ord på følelsene våre. «Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing.» (Rammeplanen, 2017)
FN uke har det også vært. Her har vi snakket sammen om barns rettigheter. Alle barn har rett til lek, omsorg, et sted å bo. Barna har snakket om hva de liker å leke med, hvordan det ser ut hjemme og på rommet sitt. hvor huset deres er. Hvordan det er å få trøst og hva som er koselig å gjøre sammen med familien. Vi har sett på jordkloden og hvor vi har familie i verden. Hvor er Norge? Det lages jordkloder og vi ser på flaggene våre. Det er mange ulike nasjonaliteter på avdeling og det er spennende å snakke om hvor vi har røttene våre fra.
Barna har kommet inn i rutinene på avdelingen på en fin måte. Det er mye god lek på avdeling og mange gode venner. Leken har en sentral rolle i hverdagen vår, og det er mye latter og glede på avdelingen om dagen.
DIV INFO
- BRUKERUNDERSØKELSE
Minner de som ikke har svart på denne ennå om å gjøredette så snart som mulig, da det er til stor hjelp for å kunne gi det beste barnehagetilbudet til deres barn.
- PLANLEGGINGSDAG
Fredag 04.11. er barnehagen stengt grunnet planleggingsdag. Ønsker alle barna god langhelg :)
- FORELDRESAMTALER
Det er lagt ut tidspunkt for foreldresamtaler på Kidplan, i ukene 45 og 46. Dere kan melde dere på ledig tidspunkt. Håper dere finner noe som passer.
- STUDENTER
Neptun får 1.klasse studenter fra barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sør-Øst Norge, avdeling Notodden. De heter Janne og Håvard, og skal være sammen med oss i uke 46, 47 og 48.
- TURSEKKEN
Vi ønsker at det sendes med sitteunderlag i tursekken, da det er kaldere og våtere i bakken nå. Ser at en del mangler dette. Noen har med sjokolade/kake/godteri - ber om at dette ikke sendes med. Fint om godbiter i sekken begrenses til frukt, kjeks. Dette er for at det ikke skal være for store ulikheter mellom barnas nistebokser, og ikke minst holde et sunt fokus.
- UTEKLÆR/STØVLER
Tørker dessverre dårlig i barnehagen. Minner om å sjekke om klær og støvler er våte og bør tas med hjem. Er det veldig vått henges det i poser på skapet, men da bør likevel støvlene kjennes på. Hvis ikke møter barna fort våte støvlebunner neste dag.
- JULEFERIE
Det er barnehage på Yli i romjulen. Om dere skal ha juleferie, så registrer dette på KidPlan innen 1. desember.
- FORSKERDAG
Tirsdag 15.11. Denne dagen setter vi av til å forske. Barna er med på ulike grupper der vi undrer oss over ulike fenomener.
- VERDENSARV
Bjørnhula skal til Yli torsdagene i uke 44 og 46. Der tar styrer Hæge imot oss for å la oss bli med inn i Notoddens verdensarv! I uke 44 blir det en oppstartssamling, og i 46 er tema "Bonden". Dette er et opplegg som fortsetter etter nyttår.
Vennlig hilsen Inger, Manh, Kristin, Anne og Linda :)