Månedsplan februar 2022 - NEPTUN

Da er vi i februar, årets kanskje kaldeste og mørkeste måned, men som nå i grunn fremstår ganske vårlig. En undres litt over endringer i vær og natur, og barna har kommentert manglende snø og milde grader. Likevel er det vinter, og vi har så mye vintermoro vi kan med det vi har av snø, og ikke minst is. Månebarna har laget fine snømannmalerier, og Bjørnhulebarna forvandler mye vann til is for tiden. Ellers består dagene av massevis av lek, særlig rollelek, og andre aktiviteter inne og ute.

TEMA

 

SNØ, IS OG VANN

Vi fortsetter med temaet snø, is og vann nå utover i februar. Og is er det i hvert fall nok av! Ute er det lett å falle, og vi har sett mange omsorgsfulle barn om dagen, som lurer på om det går bra med vennene når de sklir og faller. På tur har det vært nødvendig for både måne- og bjørnebarn å skli på rumpa, krype på knærne og holde i hender for å komme frem. Men modige som ungene er, så går de ikke av veien for å ake på isen.

 

Hos Bjørnhulebarna har det vært besøk av Rimtussen, som blant annet hadde fryst leker ned i is. Nå lurer barna fælt på om han kan finne på noe mer rart. De har også latt seg inspirere til å fryse ned leker selv også.  Flaskeløp i glatte bakker har det også vært. Vi har snakket mye om, og testet ut, hvordan vi smelter is, og hvordan salt og sand gjør isen mindre glatt. Barna er ivrige hjelpere til å strø sand i barnehagen. Planer fremover er å male på is og snø, lage flere isfigurer og islykt, og å dra på skøyter.

 

"Personalet skal:

 

  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.
  • gi gode opplevelser med friluftsliv året rundt"

Rammeplan for barnehager 2018 

 

 

SAMISK UKE

Nå er vi inne i sameuka i barnehagen, i forbindelse med samenes nasjonaldag 06. februar. Vi lærer litt om samisk kultur og historie. Vi hører joik, smaker samisk mat, lager lavvo, leker med samiske figurer, lærer noen samiske ord, synger, har samelotto, får prøve kofte mm. Og - vi lærer at selv om vi har ulik kultur, så er jo samer akkurat som alle andre i Norge, og med like rettigheter.

 

"Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet."

Rammeplan for barnehager 2018 

 

FORSKERDAG

15.02. blir det forskerdag i barnehagen, hvor vi skal gjøre ulike eksperimenter og la barna oppleve spenning og glede i det å utforske. Dette er de allerede glade i, og vi regner med at vi får en super dag med engasjerte barn! Det vil være ulike stasjoner, med forskjellige forsøk vi gjør sammen. Dette gleder vi oss til!

 

"Personalet skal:

 

  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd"

Rammeplan for barnehager 2018 

 

LEIREPROSJEKT

18. februar vi alle månebarna, en gruppe Bjørnehulebarn og en gruppe Tellusbarn til USN å delta i en fordypningsoppgave med Kari Carlsen og hennes studenter. Det er Leire som fleksibelt materiale som er i fokus denne dagen. Studentene vil observere hvordan barna møter leire, hvordan de bruker den og hvordan de kommuniserer. Observasjonene vil studentene ha med seg i sitt fordypningsarbeid.

BOKUKE

Siste dag i februar starer en uke med dypdykk i bildebøker - der språk, det visuelle, fantasien og opplevelsen er i fokus. Månebarna har et eget rom de bruker som "bibliotek". Der er det først og fremst å se og lese i bøker som gjelder, enten med voksen eller med venner. Der hører også barna lydbøker og eventyr. Bjørnhula kommer til å innrede det lille rommet innerst til sitt bibliotek, for å få mer ro rundt barna når de vil se i bøker eller leses for, og til bruk når vi har språkgrupper o.l. Vi prøver, og ser hvordan det fungerer. Det blir tur til biblioteket i byen.

 

"Barnehagen skal bidra til at barna:

 

  • møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer
  • opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale"

Rammeplan for barnehager 2018 

 

 

SPRÅKGRUPPER

Bjørnhula har språkgrupper hver tirsdag, og Månebarna hver fredag. Om noe kommer i veien innimellom flytter vi det til en annen dag samme uke. Alle barna får være med på dette, og noen oftere enn andre ut fra behov. Vi rullerer i små grupper. Vi bruker bøker, eventyr, dikt, rim og regler, sang, spill, musikk, regellek, barnehagens snakkepakker og annet språkmateriell. 

 

"Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling."

"Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling."

Rammeplan for barnehager 2018 

 

BJØRNHULA

SVØMMING er i gang igjen, og det er barna veldig glade for :D De koser seg i vannet, og de er utrolig flinke når vi er der, både i garderoben og i bassenget. En fryd å ha med gjengen dit!     

VERDENSARV fortsetter etter oppsatt plan, med lærerikebesøk på Yli.

KATTUGLER skal egentlig være på Yli det også, men grunnet corona har ikke det blitt noe, og vi har så smått startet opp hos oss selv med dette. Det blir flere Kattugledager med forskning utover vinteren og våren.   

HVOR BOR VI er rundturen vi er i gang med hvor barna får vise de andre på avdeling hvor de bor, og vi snakker om hvor de skal gå på skole. Dette er de opptatt av, og synes er veldig stas!                                                     

 

 

DIV INFO

- Student Anne som var med Bjørnhula i høst, er tilbake i barnehagen nå for noen få uker, denne gang med Tellus.

- Fremover vil det bli mer å se til vikar Daniel i barnehagen, som har vært såvidt innom hos oss tidligere. 

- Vi har nylig lagt ut tavlepost ang det å la leker, sminke, telefoner og andre personlige ting få bli hjemme, og vi så umiddelbart en endring. Vi vil si takk for at dette følges opp, da vi ser at barna har det mye bedre uten å måtte tenke på disse tingene i barnehagen. 

- Anbefaler at barna har enten på eller med ullsokker, for de som ikke har, da det fort blir noen kalde føtter i utetida. Sko med litt plass i, strikk under dressen og hals/buff gjør også uteleken mer behagelig.

- Ta tak i oss, dersom noen av dere har ting dere ønsker å snakke om, så finner vi alltid noe tid til en samtale. 

- minner om planleggingsdag fredag 11. mars, da er barnehagen stengt.

- Om barna er borte fra barnehagen med koronasymptomer, er det fint om dere skriver en melding til oss på KidPlan. Sykdom må også rapporteres inn til kommunen med jevne mellomrom, derfor etterspør vi dette.  

 

Mvh Kristin, Mahn, Erik, Linn og Linda Anette :)