Tilbakeblikk på januar:
Januar måned gav oss litt snø til å leke i, og ake på. Barna har kost seg ute og mange synes det er supergøy å ake på rumpeakebrett. Opp og ned akebakken, vente på tur og vente til det er klart i bakken. Her er det mye motorisk trening og læring. Det ble fort hardt og glatt ute, så vi har ikke vært så mye ute. Noen turer har vi fått til, barna har fått bøtte og spade og vært med å strødd.
Snømenn har vi laget, både ute og inne, noen store og noen små. Snømennene inne ble laget av barberskum og lim, de fikk også nese, hatt og øyne. Disse kan dere se inne på avdelingen.
Kjøkkenlek er veldig populær lek blant barna, her blir det kokkelert, dekt bord og spising. Dette er en fin inngang til rolleleken. I de andre lekegruppene er det språkgrupper( spill, bøker og mattekassen o.l), motoriske aktiviteter, lesegrupper, utegrupper og konstruksjonslek.
Februar måned:
Samisk uke 31- 4 februar: Vi blir kjent samisk kultur, spiser Gakkho, ser på bilder og blir kjent med nye ord og uttrykk, blir kjent med ulike joik og sanger vi kjenner som blir sunget på samisk, spiller samisk lotto og har ulike formingsaktiviteter. Vi skal også ha samling inne på det gule rommet der vi kan se bilder og film på storskjerm. Lek med konkreter som trefigurer som er samer, lavvo og reinsdyr skal barna også være med på.
"Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet." R-17
Vinterferie uke 8- Registrer på KidPlan om deres barn skal ha ferie denne uken.
Bok uke-uke 9:
Denne uken vil vi ha fokus på bøker i lekegruppene våre.
"Gjennom arbeid med fagområdet ( kommunikasjon, språk og tekst) skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling". R-17
"Fortelling, litteratur og leseaktiviteter er viktig for et godt språkmiljø og sentralt i barnehagenes språkarbeid. Litteratur fremmer språk, og gjennom leseaktiviteter kan vi gi barna viktig støtte i språkutviklingen. Leseaktiviteter styrker både læringskompetanse, språkkompetanse og sosial kompetanse hos barn". (Leseglede.no)
Forskerdag 15. februar: Denne dagen er det vann, snø og is som står i fokus. Vi vil ha ulike stasjoner, der barna kommer til å rullere og være med på de ulike gruppene. Barna kommer til å få brukt sansene sine, se på, ta på, smake på, og oppleve ulike fenomener.
"Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser". R-17
18. februar- denne dagen er barnehagen invitert opp på USN for å være med på ett leire prosjekt ute, sammen med Kari Karlsen (lærer) og noen studenter. Det vil være grupper fra hver avdeling som drar opp. Vi kommer til å gi beskjed til de barna det gjelder, som skal være med på dette.
Ved sykdom: Om det er Korona symptomer, omgangssyke eller noe dere tenker vi i barnehagen bør vite om, er det fint om dere skriver en melding til oss på KidPlan. Sykdom må også rapporteres inn til kommunen med jevne mellomrom, derfor etterspør vi dette.
Planleggingsdag: Minner om at barnehagen er stengt 11. mars.
Vikar: Daniel vil fra uke 8 være vikar hos oss en stund, da Christin blir borte en liten stund fremover.
Hilsen fra Christin, Karianne, Runar, Anne, Trude og Inger.