Månedsbrev for Neptun Januar

Da begynner hverdagen i barnehagen opp igjen etter juleferien. Julen er blitt pakket bort og det nye året har vært i fokus de første dagene i barnehagen. Små og store har gledet seg over å treffes igjen, og det har vært mye og fortelle og prate om etter oppstarten. Barna har hatt det fint med å treffes igjen og det har vært mye god lek.

Januar måned på Neptun

 

Is og snø

Januar kan være en kald måned og inneholde snø, men samtidig også is og regn. Vi kommer til å forske og undre oss over dette fenomenet, og leke oss med snø, is og vann.

 

 

 

 

 

«Personalet skal stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk». Rammeplanen 2017

 

 Språk

Språk er noe vi har fokus på gjennom hele barnehagedagen. Barna møter språk hele tiden, i samhandling med barn og voksne må de bruke språket sitt. For å kunne formidle hva de ønkser, forklare og uttrykke seg i lek er språket viktig, og vi voksne blir støttespillere der barna trenger litt støtte og veiledning. Vi bruker språket mye i løp av hverdagen. Alt fra å benevne hva gjenstander heter, snakke om og beskrive dem eller uttrykke følelser, ønkser eller behov. Vi rimer, dikter, forklarer, undrer oss og fantaserer.

«Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling» Rammeplanen for barnehagen 

Selv om vi jobber mye med språket hele tiden skal vi det neste halve året ha faste språkgrupper for månebarna og bjørnehulebarna på Neptun. Her vil barna møte ulike spill, bøker, rim og regler, og lek med ulike språkpakker vi har i barnehagen.

 Kommunikasjon, språk og tekst: Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Rammeplan for barnehager

 

Dette skjer for bjørnehulebarna

  • Uke 3 og 4: Barna maler jordkloder i forbindelse med opplegget om verdensarven.
  • Det blir gjennomført en skidag og en skøytedag i løp av januar/ februar. Datoer for disse kommer etterhvert( husk å følge med på Tavla på kidplan for oppdatert informajon).  
  • Vi utforsker snø is og vann. 
  • språkgrupper 1 dag i uken 

 

Dette skjer for månebarna 

  • Vi fortsetter med opplegget om verdensarven for 3 - 4 åringene. Vi går gjennom to filmer med tilhørende opplegg. 
  • Vi utforsker snø is og vann
  • Språkgrupper 1 dag i uken 

 

Klær

Husk å ta en titt i skapet når dere er i garderoben. Vi er ute i barnehagen hver dag og nå på vinteren og det er viktig at barna har godt med klær i skapet: 

- Varm og vanntett dress
- Fleec/ull tøy
- Varme Sko. NB! Det blir kaldt med støvler.
- Nok skift i skapet. Det er viktig at ungene har ull undertøy og ull/fleec tøy.
- Vanter, votter eller hansker. Helst noe som er vanntette
- Ta med dere våte klær hjem. Det blir ikke tørt i barnehagen
- Vi anbefaler at barna har ull innerst mot kroppen, også på føttene. Bomull gjør at barna blir kalde om de blir våte.

 

Mvh Alle oss på Neptun